لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

بررسی دوباره فرمان مهاجرتی ترامپ در یک دادگاه تجدیدنظر


دونالد ترامپ در حال امضای فرمان منع سفر اتباع چند کشور به آمریکا
دونالد ترامپ در حال امضای فرمان منع سفر اتباع چند کشور به آمریکا

یک دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا قرار است فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ در ممنوعیت سفر موقت اتباع شش کشور مسلمان را دوباره مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش روز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت) خبرگزاری رویترز، این دادگاه برای دومین بار است که ظرف چند هفته اخیر این موضوع را بررسی می‌کند.

بر اساس این فرمان رئیس جمهوری آمریکا که ششم ماه مارس سال جاری صادر شده، ورود شهروندان کشورهای ایران، لیبی، سوریه، سومالی، سودان و یمن به ایالات متحده به مدت ۹۰ روز محدود شده است.

سه قاضی این دادگاه در سیاتل قرار است اقدام یک قاضی فدرال در ایالت هاوایی را که بخشی از محدودیت مقرر در دستور ترامپ را متوقف کرده، بررسی کنند.

دادگاه مربوطه در سیاتل از جمله دادگاه‌هایی است که قضات آن از سوی بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا منصوب شده‌اند.

ترامپ پیش از این نیز در ۲۷ ژانویه سال جاری، برای محدودکردن سفر شهروندان این کشورها به آمریکا اقداماتی انجام داده بود که به اعتراض‌های گسترده و هرج و مرج در فرودگاه‌ها منجر شد.

دستور دوم وی در ماه مارس نیز که بیشتر بر برداشتن ممنوعیت‌های قانونی محدودیت مهاجرت استوار بود، پیش از اجرایی شدن، از سوی چند قاضی متوقف شد.

یک قاضی فدرال در ایالت هاوایی، بخشی از محدودیت مقرر در این فرمان و همین‌طور بخش مربوط به تعلیق پذیرش پناهجویان به مدت ۱۲۰ روز را متوقف کرده بود.

هفته گذشته نیز دادگاه استیناف ویرجینیا، لغو دستور مهاجرتی ترامپ از سوی دادگاهی در مریلند که بیشتر قضات آن به دموکرات‌ها نزدیک بودند را مورد بررسی قرار داد. با این حال نظر قطعی دادگاه استیناف ویرجینیا هنوز اعلام نشده است.

دونالد ترامپ با این استدلال که تشدید اقدامات امنیتی داخلی برای آمریکا ضروری است، چنین فرمانی را ابلاغ کرده بود.

مخالفان این فرمان معتقدند که محدودیت‌های مهاجرتی درنظر گرفته شده در فرمان‌های ترامپ، تبعیض علیه مسلمانان است.

این در حالی است که دولت ترامپ می‌گوید در متن این فرمان به دین این شش کشور اشاره‌ای نشده و آمریکا باید از هرگونه تلاش برای حملات احتمالی مورد محافظت قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG