لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

ترکیه موافقت برای استفاده از پایگاه‌هایش علیه داعش را تکذیب کرد


یک جنگنده اف۱۶ در پایگاه هوایی اینجیریل در جنوب آدانا. ترکیه
یک جنگنده اف۱۶ در پایگاه هوایی اینجیریل در جنوب آدانا. ترکیه

ترکیه گزارش‌ها مبنی بر اعطای مجوز برای استفاده از یک پایگاه این کشور به نیروهای آمریکایی و هم‌پیمانان آن را برای حمله به پیکارجویان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در سوریه رد کرده‌است.

خبرگزاری رویترز، روز بیست و یکم مهر، به نقل از «منابع دفتر نخست وزیری ترکیه» نوشت که دولت آنکارا می‌گوید گزارش‌ها در خصوص رسیدن به توافق با آمریکا برای استفاده از پایگاه نظامی اینجیرلیک نادرست بوده هرچند که گفت‌وگو در باره این موضوع ادامه دارد.

یکی از مقامات ترکیه نیز که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته است که گفت‌وگوها در این باره بر مبنای شروطی که ترکیه پیش از این اعلام کرده بود جریان دارد.

به گفته وی یکی از این شروط هم‌چنان مربوط است به درخواست ترکیه برای ایجاد منطقه ممنوعه پرواز برای هواپیماهای ارتش رژیم بشار اسد در سوریه.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، یکشنبه بیستم مهر گفته بود، توافق ترکیه و آمریکا این امکان را فراهم می‌کند که نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا از پایگاه اینجیرلیک در جنوب این کشور برای حملات هوایی علیه نیروهای «حکومت اسلامی» استفاده کنند.

مقاماتی در وزارت دفاع آمریکا نیز گفته بودند، آنکارا به واشینگتن گفته‌است می‌توان از تاسیسات نظامی ترکیه در نزدیکی مرز با سوریه برای حمله به تروریست‌های «داعش» بهره گرفت.

آمریکا از ده‌ها جنگنده و حدود یک هزار و پانصد نیروی نظامی در پایگاه اینجیرلیک در حومه شهر آدانا برخوردار است اما هنوز از این تیم و جنگنده‌ها در حملات یک ماه اخیر علیه مواضع «داعش» در عراق و سوریه استفاده نشده‌است.

جنگنده‌های آمریکایی و بریتانیایی در حملات به مواضع نیروهای «حکومت اسلامی»، اکثراً از مبدا پایگاه‌های واقع در امیرنشین‌های خلیج فارس به پرواز درآمده‌اند.

بیشتر حملات این جنگنده‌ها مواضع نیروهای «دولت اسلامی» را در اطراف و بخش‌هایی از شهر کردنشین «کوبانی» در شمال سوریه هدف قرار داده‌اند اما با وجود این پیشروی‌های «داعش» همچنان موجب نگرانی جامعه جهانی در دست‌اندازی این پیکارجویان بر بخش‌های وسیع‌تری از سوریه و عراق است.

با وجود تکذیب ترکیه در خصوص نهایی شدن استفاده نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از پایگاه اینجیرلیک در حمله به «داعش»، این کشور در مورد بخش دیگری از گزارش‌های روز یکشنبه بیستم مهر در مورد آموزش نیروهای معارض سوری سکوت کرده‌است.

در گزارش‌ها آمده بود که ترکیه با آمریکا به این موافقت نیز رسیده‌است که شبه نظامیان معارض سوری را از طیف میانه‌روها نیز تحت آموزش نظامی مشترک با آمریکا قرار دهد.

هرچند در گزارش‌ها به جزئیات بیشتری در باره آموزش اپوزیسیون میانه‌روی سوری در ترکیه اشاره نشده بود اما رسانه‌های منطقه نوشته بودند در مرحله نخست، دو هزار تن از این معارضین از سوریه انتخاب شده و برای آموزش به ترکیه انتقال خواهند یافت.

در حالی که جامعه بین‌المللی می‌گوید انتظار دارد که ترکیه در مبارزه با «حکومت اسلامی» نقش موثرتری ایفاء کند و بویژه در نجات «کوبانی» از تسلط این پیکارجویان اسلام‌گرای افراطی فعالانه وارد اقدام شود، ترکیه می‌گوید این انتظار واقع‌گرایانه نیست.

رهبران ترکیه به روشنی گفته‌اند که همکاری ارتش این کشور در مبارزه با «دولت اسلامی» مشروط به این است که ائتلاف بین‌المللی به پیشاهنگی آمریکا، سرنگونی رژیم بشار اسد در سوریه را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

ترکیه بر سر تعیین منطقه پرواز ممنوع بر فراز بخش‌هایی از سوریه نیز اصرار دارد اما آمریکا و ناتو تاکید کرده‌اند که این امر در دستور کار قرار ندارد.

در شرایطی که مقامات آمریکا تایید می‌کنند که حملات هوایی نیروهای ائتلاف کار پیکارجویان «داعش» را یکسره نکرده و آنها را تنها تا حدی تضعیف کرده‌است، نیروهای این گروه به تلاش خود برای تسلط بر منطقه راهبردی «کوبانی» در شمال سوریه ادامه می‌دهند و همزمان، پیشروی آنها به سوی نقاط مرکزی عراق با هدف تسلط بر بغداد، ادامه دارد.

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا یکشنبه بیستم مهر به رسانه‌های کشورش گفت، نیروهای «دولت اسلامی» اکنون تهدیدی برای بغداد هستند.

XS
SM
MD
LG