لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

درخواست مدافعان کوبانی برای تشدید حملات هوایی علیه داعش


حملات هوایی به کوبانی
حملات هوایی به کوبانی

نیروهای کرد مدافع شهر کوبانی در شمال سوریه روز شنبه دهم اکتبر از نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا خواسته‌اند تا حملات هوایی خود را علیه مواضع نیروهای گروه خلافت اسلامی (داعش سابق) در این شهر تشدید کنند. در همین حال گزارش‌ها حاکی است که نیروهای گروه خلافت اسلامی توانسته‌اند در داخل کوبانی پیشروی کرده و مواضع خود را تحکیم کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک گروه ناظر حقوق بشر سوریه گفته‌است: «اگر ترکیه مرزهای خود را برای ارسال کمک نظامی و نیرو به مدافعان کوبانی باز نکند، نیروهای کرد مدافع کوبانی حتما شکست خواهند خورد.»

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا طی چهار روز گذشته مواضع گروه خلافت اسلامی را در شهر کوبانی (عین‌العرب) هدف قرار داده‌اند.

به گزارش رویترز، «یگان‌های مدافع خلق» (YPG)، گروه کردهای مسلح در منطقه کوبانی، در بیانیه‌ای اعلام کرده‌است، بمباران‌های هوایی نیروهای ائتلاف ضربات سنگینی به نیروهای گروه خلافت اسلامی وارد کرده‌است، اما طی دو روز گذشته این حملات چندان موثر نبوده‌است.

یک مقام نظامی نیروهای کرد در کوبانی به خبرگزاری رویترز گفته‌است که نیروهای گروه خلافت اسلامی تجهیزات بیشتری از جمله تانک به خط اول نبرد وارد کرده‌اند، این در حالی است که حملات هوایی به نیروهای گروه خلافت اسلامی در مناطقی که در آن درگیری خیابانی در جریان است خیلی سخت خواهد بود.

اسماعیل شیخ، فرمانده شورای دفاع کوبانی نیز گفته‌است: «مشکلی که داریم این است که الان جنگ خانه به خانه شده‌است.»

فرمانده شورای دفاع کوبانی اضافه کرده‌است: «حملات هوایی به مواضع گروه خلافت اسلامی به نفع ما است، اما الان آنها توپخانه و تانک از شرق وارد نبرد کرده‌اند. ما آنها را با تانک ندیده‌ایم، ولی روز گذشته ما تانک‌های تی۵۷ را مشاهده کردیم.»

طبق این گزارش نیروهای گروه خلافت اسلامی توانسته‌اند در سه جبهه شرقی، جنوبی و غربی کوبانی مواضع خود را تحکیم کنند و تنها راه تامین کمک به نیروهای مدافع کوبانی از طریق شمال و مرز ترکیه است.

این در حالی است که روز جمعه سازمان ملل متحد از ترکیه خواست تا مانع قتل عام در کوبانی شده و اجازه بدهد تا داوطلبان و نیروهای کمکی به کوبانی رفته و نیروهای مدافع را تقویت کنند.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد، روز جمعه نسبت به تکرار کشتار سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین در سال ۱۹۹۵ میلادی هشدار داد. در این رویداد، هشت هزار تن توسط شبه نظامیان صرب قتل عام شدند.

از زمان حمله گروه خلافت اسلامی به کوبانی از ماه گذشته بیش از ۱۶۰ هزار نفر از مردم این منطقه به ترکیه گریخته‌اند.

گروه خلافت اسلامی از تابستان سال جاری توانست عملیات تهاجمی خود را در غرب عراق آغاز کند و تاکنون مناطق وسیعی از غرب عراق را تصرف کرده‌است و پیشروی نیروهای این گروه در عراق همچنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG