لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۷

هشدار مقام سازمان ملل در مورد تکرار کشتار سربرنیتسا در کوبانی


استفان دی میستورا
استفان دی میستورا

استفان دی ميستورا،‌ نماينده سازمان ملل متحد در سوريه،‌ روز جمعه خواستار به رسميت شناخته شدن حق دفاع از کوبانی برای داوطلبان کمک به این شهر توسط دولت ترکيه شد، تا به گفته او،‌ از کشتار در اين شهر متعلق به سوريه توسط گروه خلافت اسلامی جلوگيری شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها،‌ او نسبت به تکرار کشتار سربرنيتسا در بوسنی و هرزگوين در سال ۱۹۹۵ ميلادی هشدار داد. در این رويداد، هشت هزار تن توسط شبه نظاميان صرب قتل عام شدند.

استفان دی ميستورا که در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر ژنو سوئيس سخن می‌گفت اشاره کرد که هنوز بين ۵۰۰ تا ۷۰۰ فرد مسن در شهر کوبانی و بين ۱۰ هزار تا ۱۳ هزار غيرنظامی در مرز سوريه با ترکيه به سر می‌برند.

او ‌ابراز اميدواری کرد که جهان شاهد سر بريدن اين غيرنظاميان توسط شبه نظاميان گروه خلافت اسلامی نباشد.

از زمان آغاز جنگ در اطراف کوبانی در ماه گذشته ميلادی،‌حداقل ۵۰۰ تن کشته شده و حدود ۳۰۰ هزار تن مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و به ترکيه گريخته‌اند.

نماينده سازمان ملل متحد در سوريه در بخش ديگری از سخنانش هشدار داد که در صورت سقوط شهر کوبانی،‌ ساکنان اين شهر به احتمال زياد قتل عام خواهند شد و گروه خلافت اسلامی کنترل بخش بزرگی از مناطق مرزی سوريه با ترکيه را به دست خواهد گرفت.

در همين حال، ‌خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از يک مقام محلی کرد سوريه گزارش داد که نيروهای گروه خلافت اسلامی روز جمعه اقدام به گلوله‌باران نواحی هم‌مرز کوبانی با خاک ترکيه کردند و کوشيدند تا با پيشروی در اين منطقه آن شهر را به طور کامل محاصره کنند.

سازمان ناظر حقوق بشر سوريه نيز گلوله‌باران نواحی مختلف کوبانی از جمله منطقه مرزی با ترکيه را تاييد کرد و گفت که نيروهای گروه خلافت اسلامی حدود ۴۰ درصد از شهر کوبانی را تصرف کرده‌اند و بخش بزرگی از مقر فرماندهی نيروهای کرد در کوبانی به دست آنان افتاده است. اين موضوع توسط نيروهای کرد تاييد نشده است.

همزمان،‌ آسوشيتدپرس خبر داد که هواپيماهای نيروهای ائتلافی به رهبری آمريکا روز جمعه حملات خود عليه مواضع گروه خلافت اسلامی در اطراف کوبانی را تشديد کردند.

۳۱ کشته و ۳۵۰ زخمی در ۳۵ شهر ترکیه

وزير کشور ترکيه روز جمعه اعلام کرد که در درگيری های چهار روز گذشته در ۳۵ شهر اين کشور حداقل ۳۱ غير نظامی و دو پليس کشته و ۳۶۰ تن ديگر زخمی شده اند.

اين درگيری ها بين کردهای معترض به سياست دولت ترکيه در ممانعت از کمک رسانی به کوبانی با پليس و نيروهای امنيتی آن کشور صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ اِوکان آلا، ‌وزير کشور ترکيه، که در آنکارا سخن می گفت، ‌افزود که پنج تن که به گفته او تروريست مسلح بوده اند نيز توسط نيروهای امنيتی آن کشور کشته شده اند.

او اشاره کرد که ۲۲۱ غير نظامی و ۱۳۹ نيروی امنيتی ترکيه در درگيری ها در ۳۵ شهر اين کشور زخمی شدند و خواستار پايان يافتن درگيری ها و خشونت در ترکيه شد.

به گفته وزير کشور ترکيه،‌ در جريان درگيری های چهار روز گذشته در اين کشور، ‌بيش از يک هزار تن بازداشت شدند.

خبرگزاری فرانسه نوشت که درگيری ها تنها محدود به مناطق کردنشين در جنوب شرقی ترکيه نبوده است و شهرهای آنکارا و استانبول نيز شاهد درگيری بوده اند.

XS
SM
MD
LG