لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۹

سازمان ملل: سوریه از امدادرسانی به محاصره‌شدگان جلوگیری می‌کند


شهر حلب، سوریه
شهر حلب، سوریه

یک مقام سازمان ملل می‌گوید حکومت بشار اسد در سوریه بر سر راه کمک‌های انسان‌دوستانه این سازمان به بیش از نیم میلیون نفر از غیرنظامیان محاصره‌شده سوری مانع ایجاد می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، استفان اوبراین، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی، روز جمعه ۷ خرداد گفت دخالت‌های عمدی دولت سوریه منجر به تأخیر در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه این سازمان به بیش از نیم میلیون نفر از مردم غیرنظامی شده که در مناطق تحت محاصره زندگی می‌کنند.

آقای اوبراین که در ژنو از طریق ویدیو به شورای امنیت سازمان ملل گزارش می‌داد اضافه کرد حدود ۴۵۲ هزار نفر از این افراد در محاصره نیروهای دولتی سوریه قرار دارند.

معاون دبیرکل سازمان ملل گفت حتی هنگامی‌که مجوز لازم برای ارسال این کمک‌ها صادر می‌شود باز نیروهای دولتی در رسیدن این کمک‌ها به مردمی که به آن‌ها نیاز دارند کارشکنی می‌کنند.

وی افزود سازمان ملل قصد داشت به یک میلیون و صدهزار نفر از مردم در ۳۴ منطقه محاصره‌شده که دسترسی به آن‌ها دشوار بود در ماه جاری میلادی کمک‌رسانی کند ولی دولت سوریه کمک‌رسانی به تنها ۱۴ منطقه را مورد تأیید قرار داد.

به گفته این مقام سازمان ملل، دولت سوریه کمک‌رسانی به هشت منطقه دیگر را نیز به‌طور مشروط پذیرفت ولی به این ترتیب بیش از ۴۰ درصد مردم مناطق تحت محاصره از جمله در حلب از دسترسی به حداقل مواد غذایی برای ادامه حیات محروم شده‌اند.

استفان اوبراین همچنین به مواردی اشاره کرد که دولت سوریه با وجود تأیید ارسال کاروان کمک‎‌ها در آخرین لحظه با لغو مجوز، از حرکت کاروان‌ها جلوگیری می‌کند.

بشار جعفری، نمایندهٔ دائم سوریه در سازمان ملل متحد، ضمن انتقاد از اظهارات استفان اوبراین گفت دولت ترکیه با دخالت در امر کمک‌رسانی، از کاروان‌های سازمان ملل برای ارسال سلاح و مهمات نظامی برای مخالفان دولت سوریه استفاده می‌کند.

به گفته وی، همکاری نباید فقط یک‌طرفه باشد بلکه سازمان ملل نیز باید با دولت سوریه همکاری کند.

استفاده از شیوه‌های دیگر برای ارسال کمک‌ها

استفان اوبراین، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی، در نتیجه‌گیری نهایی سخنانش به امکاناتی دیگر برای ارسال هوایی کمک‌ها با پرتاب بسته‌های مواد غذایی در مناطق تحت محاصره اشاره کرد ولی این روش‌ها را پرهزینه، خطرناک و دشوار دانست.

به گفته وی استفاده از چنین روش‌هایی به مدت چندین هفته در دیرالزور منجر به ارسال تنها ۷۶۲ تن مواد غذایی شد که همین میزان از کمک‌ها را می‌توان فقط با یک کاروان به دست مردم رساند.

استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، روز پنجشنبه گفته‌است که دور تازه مذاکرات صلح بین نمایندگان حکومت بشار اسد و مخالفان آن هر زمانی که امکان‌پذیر باشد برگزار خواهد شد، ولی بعید به نظر می‌رسد که در دو یا سه هفته آینده برگزار شود.

در همین حال، یان اگلند، معاون آقای دی‌میستورا و مسئول هماهنگی اقدامات بشردوستانه در سوریه، نیز روز پنج‌شنبه با اشاره به کند بودن روند ارسال کمک‌های لازم برای ساکنان مناطق تحت محاصره، هشدار داده که در سه نقطه تحت محاصره نیروهای دولتی، کودکان دراثر سوء تغذیه در حال مرگ هستند.

یان اگلند اضافه کرده‌است «از مجموع یک میلیون نفری که قرار بود طی ماه مه از راه‌های زمینی کمک‌های لازم را به آنها برسانیم فقط توانسته‌ایم به ۱۶۰ هزار نفر دسترسی پیدا کنیم.»

اوایل اسفندماه سال گذشته آمریکا و روسیه بر سر طرح آتش‌بس و ترک مخاصمه در سوریه توافق کردند. اما ماه گذشته درگیری در سه نقطه از جمله حلب از سرگرفته شد.

تازه‌ترین آمار از تعداد کشته‌های جنگ داخلی در سوریه نشان می‌دهد تعداد افرادی که جان خود را در جریان این جنگ از دست داده‌اند به بیش از ۲۸۰ هزار نفر رسیده‌است.

در این آمار جدید که دیدبان حقوق بشر سوریه منتشر کرده‌است، تعداد کل کشته شدگان ۲۸۲ هزار و ۲۸۳ نفر اعلام شده که از این رقم ۸۱ هزار و ۴۳۶ نفر غیرنظامی بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG