لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

مخالفان سوری آتش‌بس احتمالی را مشروط به توقف حملات روسیه کردند


روسیه متهم است که در جریان حملات هوایی، اهداف غیرنظامی را نیز هدف قرار می‌دهد
روسیه متهم است که در جریان حملات هوایی، اهداف غیرنظامی را نیز هدف قرار می‌دهد

مخالفان دولت بشار اسد، روز شنبه اعلام کردند که در ازای تضمین در مورد توقف حملات دولت سوریه و متحدانش، پایان دادن به محاصره مخالفان و اجازه توزیع کمک‌ها به مناطق مختلف، بر سر احتمال یک آتش‌بس موقت توافق کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه یکم اسفند در گزارشی به نقل از بیانیه کمیته عالی مذاکرات نوشت که گروه‌های مختلفی از مخالفان دولت سوریه، موافقت خود را با احتمال دستیابی به یک آتش‌بس موقت با میانجی‌گری بین‌المللی اعلام کرده‌اند.

این کمیته که متشکل از گروه‌های مختلف مسلح معارض دولت بشار اسد است، گفته است که در ازای چنین آتش‌بسی، سازمان ملل باید ضمانت دهد که «روسیه، ایران، و شبه‌نظامیان فرقه‌گرا دست از حملات خود برخواهند داشت».

این بیانیه اضافه می‌کند که آتش‌بس همزمان از سوی همه طرف‌ها، و نیز آزادی زندانیان توسط دولت سوریه شده است.

اما شرایطی که مخالفان برای موافقت با آتش‌بس احتمالی دارند، محدود به این موارد نمی‌شود.

رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات صلح نوشته است مخالفان با ایده یک آتش‌بس دو تا سه هفته‌ای موافقت کرده‌اند. آتش‌بسی که همه گروه‌ها به جز گروه خلافت اسلامی یا داعش به آن پایبند خواهند بود.

در عین حال به گفته این منبع نزدیک به مذاکرات، شروع چنین آتش‌بسی مشروط به آن است که جبهه النصره مورد حمله ارتش سوریه و متحدانش قرار نگیرد. این گروه شبه‌نظامی که مرتبط با القاعده است، در فهرست گروه‌های تروریستی شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد.

رویترز اما با اشاره به سخنان سخنگوی ولادیمیر پوتین، گفته است که نشانه‌ای دال بر توقف حملات هوایی روسیه احساس نمی‌شود.

دیمیتری پشکوف روز شنبه بر حمایت روسیه از ارتش سوریه در «اقدام علیه تروریست‌ها و سازمان‌های تروریستی» تأکید کرده است.

منبع مورد اشاره رویترز اصرار مخالفان بر هدف قرار نگرفتن جبهه النصره را به «فیلی در اتاق» تشبیه کرده است.

جبهه النصره، در حال حاضر به همراه گروه‌های دیگری از شورشیان، بخش‌هایی از سوریه از جمله منطقه ادلب را در کنترل دارد و منبع خبری رویترز می‌گوید «مخالفان یا باید [با خواسته خود در مورد جبهه النصره] با ظرافت برخورد کنند، یا آماده جنگی داخلی در منطقه تحت تصرف خود در ادلب باشند».

تأکید سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه بر حمایت از ارتش سوریه در حالی است که وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، از ادامه بمباران اهداف غیرنظامی توسط روسیه «ابراز نگرانی عمیق» کرده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اعلام این موضوع گفته است که در حالی که جان کری و سرگئی لاوروف در این گفت‌وگو بر تعهدات خود در مورد کمک‌رسانی به مناطق مختلف تأکید کرده‌اند، هیچ توافق در مورد چگونگی برقرار آتس‌بس حاصل نشده است.

در این مورد وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که گفت‌وگوهای وزیران خارجه دو کشور در مورد آن بوده که اجرای آتش‌بس چگونه باشد که شامل «مقابله با گروه‌های تروریستی» نباشد.

مخالفان سوری مسکو و متحدانش را متهم می‌کنند که به جای هدف قرار دادن ستیزه‌جویان داعش، حملات‌شان بر گروه‌های مخالف میانه‌رو متمرکز است.

XS
SM
MD
LG