لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

وزیر خارجه عربستان: هدف نیروی زمینی ما در سوریه داعش خواهد بود


عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، می‌گوید که در صورت اعزام نیروی زمینی این کشور در چارچوب ائتلاف بین‌المللی، این نیروها بر جنگ با داعش متمرکز خواهند بود.

او همچنین تاکید کرد که عملیات عربستان در یمن تا به قدرت بازگشتن «حکومت مشروع» این کشور ادامه خواهد یافت.

آقای جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز جمعه، ۳۰ بهمن، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه در پاسخ به سوالی در مورد قصد این کشور برای اعزام نیروی زمینی به سوریه، تاکید کرد که عربستان آمادگی خود را برای فرستادن «نیروی ویژه» به سوریه در چارچوب ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا اعلام کرده است.

او سپس تاکید کرد که «اگر نیروی زمینی عربستان به سوریه اعزام شود، مسئولیت و ماموریت این نیرو جنگ با داعش و نابودی آن خواهد بود».

وزیر خارجه عربستان درباره احتمال ورود این نیرو به جنگ با حکومت بشار اسد نیز گفت که «این موضوعی است که ائتلاف بین‌المللی باید در مورد آن تصمیم بگیرد».

عادل الجبیر روز جمعه همچنین به سخنان یک هفته پیش بشار اسد واکنش نشان داده است که گفته بود «هدف نهایی او پس گرفتن تمام خاک کشور از تروریست‌هاست».

به گفته آقای جبیر، «اسد از آغاز بحران در سوریه چیزهای زیادی گفته که بیشتر آنها واقع‌بینانه نبوده است».

رئیس جمهوری سوریه روز ۲۳ بهمن در مصاحبه‌ای ادعا کرد که از مذاکره صلح با مخالفان حکومت خود حمایت می‌کند، اما چنین مذاکره‌ای به معنای توقف جنگ با «تروریست‌ها» نیست و جنگ با آنها تا تصرف دوباره همه کشور ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجه عربستان در زمینه اجرای توافق آتش‌بس در سوریه و آغاز عملیات سازمان ملل برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره دولت و مخالفان هم تاکید کرد که «وضعیت بسیار شکننده‌ای است و معلوم خواهد شد که بشار اسد و متحدانش واقعا خواهان حل مشکل از راه دیپلماتیک و سیاسی هستند یا نه».

جنگ در یمن

عادل الجبیر در پاسخ به این سوال که به عقیده برخی از تحلیل‌گران عربستان در «باتلاق» جنگ در یمن گیر افتاده و نمی‌تواند نیروی زمینی چندانی به سوریه بفرستد نیز گفت که «تنها بخش بسیار بسیار کوچکی از ارتش ما درگیر جنگ در یمن است».

او اضافه کرد که «تردیدی نیست که ائتلاف بین‌المللی موفق خواهد شد تا حکومت مشروع یمن را بار دیگر در سراسر این کشور حاکم کند، و فقط مدتی وقت لازم دارد.»

او تاکید کرد که حمایت از دولت عبدربه منصور هادی تا رسیدن به اهداف مورد نظر با توافقی سیاسی ادامه خواهد یافت.

عربستان و کشورهای متحدش در شورای همکاری خلیج فارس ایران را به حمایت عملی از شورشیان شیعه حوثی در یمن متهم می‌کنند.

اتهامی که ایران آن را تکذیب کرده و می‌گوید که تنها از حقوق مشروع مردم یمن حمایت می‌کند.

وزیر خارجه عربستان ادامه داده است که «اگر ایران می‌خواهد روابط خوبی با عربستان داشته باشد لازم است رفتار و سیاست‌هایش را عوض کند. فقط حرف کافی نیست.»

XS
SM
MD
LG