لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

نیروهای دموکراتیک سوریه به محاصره کامل رقه نزدیک شدند


یک خودروی نظامی «نیروهای دموکراتیک سوریه» در غرب رقه
یک خودروی نظامی «نیروهای دموکراتیک سوریه» در غرب رقه

شبه‌نظامیان سوری مورد حمایت آمریکا روز چهارشنبه موفق شدند بخشی از اراضی جنوب شهر رقه واقع در ساحل جنوبی رود فرات را از کنترل گروه حکومت اسلامی (داعش) خارج کنند و بدین ترتیب یک گام به محاصره این شهر نزدیک‌تر شوند.

این مطلب را نوری محمود، سخنگوی «یگان های مدافع خلق» روز چهارشنبه ۳۱ خرداد به خبرگزاری رویترز گفته است.

«یگان های مدافع خلق» که از شبه‌نظامیان کُرد سوری تشکیل شده زیرمجموعه‌ای از «نیروهای دموکراتیک سوریه» است؛ این نیرو عملیات خارج کردن کنترل رقه از دست گروه حکومت اسلامی را از دو هفته پیش با پشتیبانی هوایی ائتلاف به‌رهبری آمریکا آغاز کرده است.

شهر رقه که در شمال سوریه واقع شده از سال ۲۰۱۴ در تصرف داعش است و مرکز خلافت این گروه در سوریه به‌شمار می‌آید.

به نوشته خبرگزاری‌ها بسیاری از حملات تروریستی داعش علیه غیرنظامیان در سراسر جهان در شهر رقه برنامه‌ریزی شده است.

گزارش رویترز حاکی است که «نیروهای دموکراتیک سوریه» که از شبه‌نظامیان کُرد و عرب تشکیل شده است، در ادامه پیشروی‌های غرب به شرق خود در امتداد کرانه جنوبی فرات روز چهارشنبه موفق به بیرون راندن داعش از منطقه کسرةالفرج در حومه رقه شده‌اند.

«نیروهای دموکراتیک سوریه» پیش از آغاز عملیات جدید خود، کنترل مناطق شمالی و غربی و شرقی رقه را در دست داشتند و کوشش آنها هم‌اکنون بر تصرف حومه جنوبی متمرکز شده است تا با این‌کار حلقه محاصره این شهر کامل شود.

بنا بر گزارش‌ها، حملات هوایی نیروهای ائتلاف در روزهای اخیر پل‌های دسترسی گروه داعش به حومه جنوبی رقه در جنوب فرات را هدف قرار داده اند و «نیروهای دموکراتیک سوریه» «چند کیلومتر بیشتر» با محاصره کامل شهر فاصله ندارند.

سازمان‌های بین‌المللی نسبت به وضعیت ساکنان رقه پس از بیرون رانده شدن داعش از این شهر ابراز نگرانی کرده‌اند و در این رابطه، یک سازمان متشکل از داوطلبان محلی عرب و کُرد به نام «شورای مدنی رقه» اعلام کرده که برای تأمین آب و برق و مرمت راه‌ها و مدرسه‌های این شهر، پس از پایان نبردها، حدود ۱۰ میلیون دلار نیاز است.

به نوشته رویترز، یک مقام آمریکایی که نام او ذکر نشده گفته است که واشینگتن آماده است نیازهای مالی «شورای مدنی رقه» را برطرف کند «با این شرط که این سازمان بتواند ثابت کند سازمانی فراگیر و نماینده واقعی اهالی رقه است.»

گروه حکومت اسلامی (داعش) هم‌چنین در عراق در حال از دست دادن مرکز اصلی خود یعنی شهر موصل است و ارتش عراق روز چهارشنبه از «نیم کیلومتر دیگر» پیشروی در شهر قدیم موصل علیه داعش خبر داد.

XS
SM
MD
LG