لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

بررسی «احتمال مرگ» رهبر گروه حکومت اسلامی در حمله هوایی روسیه


کمتر از یک هفته پس از انتشار گزارش‌هایی از «کشته شدن» ابوبکر البغدادی، رهبر گروه حکومت اسلامی، در خاک سوریه، وزارت دفاع روسیه روز جمعه، ۲۶ خرداد، رسما اعلام کرد که در حال بررسی اطلاعات مربوطه است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از رسانه‌های خبری روسیه گزارش داد که ارتش این کشور در حال بررسی اطلاعاتی است مبنی بر این که رهبر داعش در اواخر ماه میلادی گذشته در نزدیکی شهر رقه در سوریه کشته شده است.

این رسانه‌ها به نقل از وزارت دفاع روسیه می‌گویند که حمله هوایی که نشست رهبران و فرماندهان گروه داعش را هدف گرفته بود در روز ۲۸ ماه مه، هفتم خرداد، انجام شده است.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید که ظاهراً ابوبکر البغدادی نیز در این نشست حضور داشته است.

آیا کشته شدن احتمالی البغدادی به معنی پایان داعش است؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:34 0:00
لینک مستقیم

این خبر تازه پنج روز پس از آن منتشر می‌شود که تلویزیون دولتی سوریه روز یک‌شنبه گذشته اعلام کرد که رهبر داعش در یک حمله هوایی به دست نیروهای روس کشته شده است.

بنا بر گزارش تلویزیون سوریه، حمله هوایی مذکور در روز شنبه اتفاق افتاده بود.

با این حال انتشار این خبر در روز یک‌شنبه چندان جدی گرفته نشد، چرا که این اولین بار نیست که خبر کشته شدن رهبر گروه حکومت اسلامی در رسانه‌ها منتشر شده است.

آن طور که روزنامه جروزالم پست نوشته است،‌ در یک سال گذشته دست‌کم دو بار خبر مرگ رهبر این گروه که برای سرش ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین شده منتشر و درنهایت تکذیب یا رد شده است.

این خبر، در صورت تایید، می تواند ضربه‌ای مهلک و نشانه‌ای دیگر باشد از این که گروه حکومت اسلامی یا داعش در هفته‌های گذشته در تنگنایی بی‌سابقه بوده است.

اوایل خردادماه مقام‌های نظامی عراق رسما اعلام کردند که نیروهای امنیتی و ارتش این کشور مرحله پایانی آزادسازی موصل را، با حمله به بخش‌های باقی‌مانده از این شهر که در تصرف نفرات گروه حکومت اسلامی ا‌ست آغاز کرده‌اند.

یک ماه پیش از آن نیز سخنگوی «فرماندهی مرکزی» ارتش آمریکا اعلام کرد که یکی از دستیاران ابوبکر البغدادی به نام عبدالرحمان ازبکی در یک عملیات زمینی کماندوهای آمریکایی در سوریه کشته شده است.

البغدادی با نام واقعی ابراهیم السامرایی ۴۶ ساله، در سال ۲۰۱۳، دو سال پس از دستگیری و کشتن اسامه بن لادن، از القاعده جدا شد. او در یک خانواده مذهبی پرورش یافته و در بغداد درس الهیات اسلامی خواند. در سال ۲۰۰۳ به گروه‌های جهادی سلفی در عراق پیوست که با نیروهای آمریکایی و دولت مرکزی می ‌جنگیدند.

XS
SM
MD
LG