لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

عراق: عملیات آزادسازی آخرین مناطق در تصرف داعش در موصل آغاز شد


سرباز عراقی به دختربچه‌ای که توانسته از غرب موصل بگریزد کمک می‌کند؛ پنج خرداد
سرباز عراقی به دختربچه‌ای که توانسته از غرب موصل بگریزد کمک می‌کند؛ پنج خرداد

مقام‌های نظامی عراق می‌گویند نیروهای امنیتی و ارتش آن کشور مرحله پایانی آزادسازی موصل را، با حمله به بخش‌های باقی‌مانده از این شهر که در تصرف نفرات گروه موسوم به حکومت اسلامی‌ست، آغاز کرده‌اند.

ارتش عراق که از حمایت ائتلافی به رهبری ایالات متحده برخوردار است، در پایان اردیبهشت ماه گفته بود عملیات علیه نفرات باقی‌مانده از گروه «حکومت اسلامی»، به منطقه‌ای در حدود هشت کیلومتر مربع، محدود شده‌است. البته این منطقه، شهر قدیمی موصل را نیز در بر می‌گیرد که انتظار می‌رود صحنه نبردهایی سنگین و شدید شود.

ستاد فرماندهی مشترک عملیات در عراق، شـشم خرداد ماه اعلام کرد که نیروهای نظامی در کرانه غربی رود دجله، برای بازپس‌گیری «باقی‌مانده مناطقی که هنوز آزاد نشده» به شبه‌نظامیان داعش حمله کرده‌اند.

یک روز پیش از انتشار این بیانیه نیروی هوایی عراق با پخش اعلامیه‌هایی در موصل از شهروندان ساکن آن خواسته بود «به‌سرعت» منطقه قدیمی شهر را تخلیه کنند.

مقام‌های نظامی عراق، روز شنبه گفتند ارتش به محله الشفاء و بیمارستان جمهوری، پلیس فدرال به منطقه الزنجلی، و نیروی ویژه ضدتروریسم نیز به محله الصحی‌الولی یورش برده‌اند.

با این همه این بیانیه مشخص نکرده‌است آیا حمله مشخصی به شهر قدیم موصل شده‌است یا نه.

برآورد می‌شود آزادسازی موصل، چه از نظر راهبردی و چه از نظر نمادین، به‌سود دولت مرکزی بغداد و علیه نفرات گروه موسوم به حکومت اسلامی، تاثیر مهمی داشته باشد.

در مسجد النوری در شهر قدیم موصل بود که فرد موسوم به ابوبکر بغدادی، رهبر گروه داعش، در سال ۲۰۱۴ ادعای خلافت کرد. موصل دومین شهر بزرگ عراق، از زمان حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳، تا کنون، بارها صحنه تنش، درگیری و خشونت بوده‌است.

در حال حاضر نیز نگرانی‌هایی در مورد آزادسازی کامل شهر، و عملیات در مناطق باقی‌مانده، ابراز شده‌است. سازمان ملل متحد و نهادهای بین‌المللی طی ماه‌های گذشته در مورد خطرات نبردها برای غیرنظامیان هشدار داده بودند و پخش اعلامیه‌های هوایی در روزهای گذشته بر نگرانی گروه‌های مدافع حقوق بشر، در مورد وضعیت و امنیت جانی شهروندان غیرنظامی این مناطق، افزوده‌است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از شهروندان منطقه قدیمی شهر موصل گفته است «ما هرلحظه در انتظار مرگ هستیم؛ یا با بمباران یا از گرسنگی». این شهروند عراقی گفته است افراد بالغ در حال حاضر روزی یک وعده غذا می‌خورند و «آن‌هم یا نان یا سوپ عدس است».

عملیات بازپس‌گیری موصل توسط نیروهای مسلح عراق، با حمایت ائتلاف، از مهر ماه گذشته آغاز شد. همزمان شبه‌نظامیان سوری که از حمایت ایالات متحده برخوردار هستند، در حال پیش‌روی به‌سوی رقه، مرکز اصلی حضور افراد داعش در سوریه، هستند.

XS
SM
MD
LG