لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۹

یک فرمانده دیگر سپاه در عراق کشته شد


رسانه‌ها در ایران از کشته ‌شدن یک فرمانده دیگر سپاه پاسداران در جریان درگیری با نیروهای حکومت اسلامی در عراق خبر می‌دهند.

به گزارش روز شنبه، ششم خرداد، در جام‌جم آن‌لاین٬ شعبان نصیری، فرمانده سپاه، روز جمعه در جریان درگیری با نیروهای داعش برای بازپس‌گیری شهر موصل کشته شده است.

آن ‌طور که خبرگزاری ایرنا نوشته٬ این فرمانده سپاه «سابقه طولانی» حضور در سوریه را نیز داشته است.

به گزارش این خبرگزاری، وی «به تازگی نیز دچار مجروحیت شده بود»٬ اما در این گزارش اشارهنشده است که آیا وی در سوریه زخمی شده بود یا در عراق.

شعبان نصیری در دوران جنگ هشت ساله با عراق نیز سابقه حضور در جبهه‌ها را داشته است.

جمهوری اسلامی برای نبرد با حکومت اسلامی نیروهای نظامی خود در ارتش و سپاه خود را به سوریه و عراق فرستاده و شماری از شیعیان افغان و پاکستانی را نیز در قالب «تیپ فاطمیون» و «لشکر زینبیون» به سوریه اعزام می‌کند.

تاکنون تعداد قابل توجهی از این نیروها که در این دو کشور کشته شده‌اند٬ در چندین شهر ایران تشییع و به خاک سپرده شده‌اند.

در میان کشته‌شدگان٬ تعدادی از فرماندهان بلندپایه سپاه از جمله احمد غلامی، حسین همدانی، حمید تقوی، شفیع شفیعی، رضا فرزانه، داریوش درستی، اسماعیل حیدری، هادی کجباف و عبدالله اسکندری نیز بوده‌اند.

در همین زمینه محمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید، اسفندماه سال ۹۵ شمار کشته‌شدگان موسوم به «مدافع حرم» را ۲۱۰۰ نفر اعلام کرد.

وی همچنین گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی در جلسه‌ای از او خواسته که موضوع اعطای تابعيت ایرانی به نیروهای لشکر «فاطمیون» را پیگیری کند.

به گفته شهیدی٬ آیت‌الله علی خامنه‌ای در این دیدار گفته که «حفاظت از اين خانواده‌ها به دوش ماست، به همين دليل حتماً برايشان تابعيت درست كنيد و حتماً آنها را زير پوشش بنياد شهيد بگيريد.»

پیش از این روزنامه وال استریت جورنال خبر داده بود که ایران با «پرداخت مبلغ ۵۰۰ دلار در ماه و دادن مجوز اقامت در ایران به هزاران پناهنده افغان» آنان را برای جنگ در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد «استخدام» می‌‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی که به همراه روسیه٬ حامیان اصلی حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه هستند٬ این گزارش و گزارش‌های مشابه را تکذیب کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG