لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

«پیام تبریک» قاسم سلیمانی به مناسبت انتخاب هنیه به ریاست حماس


قاسم سلیمانی فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران در پیامی انتخاب اسماعیل هنیه رئیس جدید دفتر سیاسی حماس را شادباش گفت و بر «ادامه خط جهادی تا آزادی مسجد الاقصی و کل فلسطین» تاکید کرد.

رسانه های ایران و منطقه روز چهارشنبه، سوم خرداد، خبر دادند، قاسم سلیمانی در این پیام برای اسماعیل هنیه نوشته است: «ما به تقویت روابط با دوستان مان در حماس که هم‌پیمان ما در محور مقاومت هستند، در راستای بازگردان مسئله فلسطین به جایگاه اصلی خود، اهتمام داریم.»

اسماعیل هنیه چند هفته پیش در انتخابات درون سازمانی، جانشین خالد مشعل در مقام رئیس دفتر سیاسی حماس شد.

خالد مشعل به مدت بیست سال ریاست دفتر سیاسی حماس را در دست داشت.

قاسم سلیمانی در پیام خود به اسماعیل هنیه، از «ضرورت تمرکز همه تلاش ها در راستای مسئله فلسطین» سخن گفته است.

پیام یکی از قوی ترین چهره های نظامی جمهوری اسلامی ایران به اسماعیل هنیه تنها یک روز بعد از خاتمه سفر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل و سرزمین های فلسطینی انتشار یافته است.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در شهر بیت اللحم با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار و گفت و گو کرد.

ملاقات آقای ترامپ با محمود عباس دومین دیدار آنها در سه هفته اخیر بود؛ کمتر رهبری در جهان از آغاز ورود ترامپ به کاخ سفید، از فرصت دومین ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا برخوردار شده است.

محمود عباس که رهبر جنبش فتح نیز هست، در دیدار بیت اللحم با آقای ترامپ ابراز امیدواری کرد که او رئیس جمهوری از آمریکا باشد که نامش در تاریخ به عنوان کسی که موجب صلح اسرائیلی – فلسطینی شد، ثبت شود.

حماس برای رقابت با فتح ۲۹ سال پیش در سرزمین های فلسطینی بر پا شد؛ تا به امروز این رقابت و انتقاد شدید حماس از فتح و تشکیلات خودگردان فلسطینی که تنها حاکم بر کرانه باختری است، ادامه یافته است.

حماس از موضع گیری های تشکیلات فلسطینی و جنبش فتح در پی دیدارهای اخیر محمود عباس با دونالد ترامپ به سختی انتقاد کرده است.

دونالد ترامپ در سفر به اسرائیل و کرانه باختری، گفت داعش، حزب الله، القاعده و حماس گروه‌های تروریستی هستند که باعث رنج و خونریزی انسان ها شده اند.

به نظر می رسد که قاسم سلیمانی خواسته است با ارسال پیام شادباش به اسماعیل هنیه تاکید کند که آغوش ایران بار دیگر می تواند بروی حماس گشوده شود.

جنگ داخلی سوریه حماس را که از آغاز تاسیس خود در سال ۱۹۸۹ به ایران نزدیک بود، از جمهوری اسلامی ایران و سوریه دور کرد.

خالد مشعل دبیر سیاسی وقت حماس و اسماعیل هنیه که سال‌ها نخست وزیر حماس در باریکه غزه بود، تاکید کرده بودند که حماس به دیدگاه‌های اخوان المسلمین پایبند می ماند و از مداخله به خواست ایران برای حمایت از حکومت بشار اسد خودداری می کند.

حماس در جنگ داخلی سوریه نه تنها حامی برخی از معارضین سوری بود، بلکه آنها را نیز آموزش می داد.

سوریه با اخراج خالد مشعل و مهر و موم کردن دفاتر حماس، بسیاری از فلسطینی های فعال و یا حامی حماس را نیز کشت و یا اخراج کرد.

خالد مشعل و سران حماس در پی رانده شدن از سوریه، در سال های گذشته در قطر زندگی کرده اند.

با وجود این، اسماعیل هنیه از رفتن به قطر خودداری کرده و بعد از گزینش اخیر به ریاست دفتر سیاسی حماس در غزه باقی مانده است.

قاسم سلیمانی در پیام به اسماعیل هنیه، انتخاب یحیی السنوار به رهبری داخلی حماس را نیز شادباش گفته است.

یحیی السنوار سه ماه پیش در انتخابات داخلی حماس به رهبری این جنبش در غزه برگزیده شد.

XS
SM
MD
LG