لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

در حمله انتحاری علیه شورشیان مخالف اسد بیش از ۲۰ نفر کشته شدند


گروه‌های وابسته به القاعده از جمله احرارالشام در ادلب نفوذ دارند و معمولا بین این‌گروه‌ها درگیری رخ می‌دهد.(عکس آرشیوی‌ست)
گروه‌های وابسته به القاعده از جمله احرارالشام در ادلب نفوذ دارند و معمولا بین این‌گروه‌ها درگیری رخ می‌دهد.(عکس آرشیوی‌ست)

دو حمله انتحاری در شهر ادلب علیه شورشیان مخالف اسد که گروه داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته، بیش از ۲۰ کشته بر جا گذاشته اشت.

ادلب در شمال سوریه قرار دارد، گرچه مرکز استقرار مخالفان دولت بشار اسد است ولی گروه‌های وابسته به القاعده از جمله احرارالشام نیز در آن‌جا نفوذ دارند و معمولاً بین این‌گروه‌ها درگیری رخ می‌دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس مناقشات میان این گروه‌ها از آغاز سال‌جاری میلادی و هنگامی شروع شد که قرار بود گفت‌وگوهای صلح با حمایت روسیه آغاز شود و این گروه‌ها تلاش می‌کردند نقشی در گفت‌وگوها بیابند.

قرار بر این بود که در گفت‌وگوهای صلح، از گروه‌های مخالف بشار اسد که با القاعده نیز نبرد کنند، دعوت به‌عمل آید و به همبن دلیل شرکت در این گفت‌وگوها یک نوع خیانت تلقی می‌شد.

اما آن طور که رویترز به نقل از گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش کرده، دو حمله انتحاری روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت، نشست گروهی از فرماندهان نظامی احرارالشام را در شرق ادلب هدف قرار داده، و گروه حکومت اسلامی یا داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته است.

این گروه ناظر که مقر آن در بریتانیاست و اما اخبار مرتبط با بحران سوریه را با تکیه بر شاهدان عینی و منابع محلی خود دنبال می‌کند، در نخستین گزارش تعداد کشته‌شدگان را پنج نفر اعلام کرد، ولی در گزارش‌های بعدی از افزایش این تعداد و از جمله کشته شدن یک رهبر محلی خبر داد.

حدود ۱۵ روز پیش ایران، ترکیه و روسیه برای ایجاد مناطق امن و عاری از درگیری در سوریه به توافق رسیدند. بر اساس این طرح بخش هایی از مناطق تحت کنترل شورشیان در شمال غرب استان ادلب، بخشی از استان حمص، و منطقه شورشی غوطه شرقی در نزدیکی دمشق به عنوان «مناطق امن» شناخته می‌شوند.

این طرح در راستای «پایان دادن فوری به خشونت، آماده کردن بازگشت آوارگان، و رساندن فوری کمک‌های دارویی و انسان‌دوستانه به ساکنان» به اجرا در آمده است.

سال گذشته نیز طرحی برای برقراری آتش بس سراسری و کاهش خشونت در سوریه با توافق روسیه و آمریکا به اجرا گذاشته شد، اما طولی نکشید که نیروهای دولتی و مخالفان این طرح را نقض کردند.

رویترز می‌گوید، مناطق امن ایجاد شده در غرب سوریه و در اطراف دمشق این امکان را برای روسیه فراهم می‌کند تا در تأمین امنیت آنها نقش ایفا کند.

با این حال بشار اسد تأکید کرده که هدف اولیه ایجاد این مناطق امن، حفاظت از غیرنظامیان است.

بشار اسد اضافه کرده است: هدف دوم طرح مناطق امن این است که به شبه نظامیانی که می‌خواهند با حکومت مصالحه کنند، فرصت این کار را می‌دهد تا مسائل آنها حل و فصل شود. سلاح خود را تسلیم کنند و در مقابل عفو شوند.

حکومت سوریه می‌گوید، نیروهای مسلح مخالف باید با نیروهای دولتی برای بیرون کردن گروه‌های افراطی اسلامی همکاری کنند.

این در حالی است که مخالفان مسلح حکومت بشار اسد طرح روسیه برای ایجاد مناطق امن در سوریه را رد کرده و آن را تهدیدی علیه تمامیت ارضی کشور خود خوانده اند. آنها همچنین تأکید کرده‌اند که مخالف تعیین ایران به عنوان کشور ضامن و ناظر بر آتش‌بس هستند.

طی شش سال جنگ داخلی در سوریه، صدها هزار نفر کشته و میلیون ها نفر آواره شده اند.

XS
SM
MD
LG