لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

آخرین گروه از شورشیان سوری در حمص در حال تـَرک شهر هستند


به گفته خبرگزاری دولتی سوریه، شورشیان و خانواده‌های آن‌ها سوار اتوبوس‌هایی شده‌اند که راهی جرابلس در مرز ترکیه و یا مناطق تحت کنترل شورشیان در ادلب هستند
به گفته خبرگزاری دولتی سوریه، شورشیان و خانواده‌های آن‌ها سوار اتوبوس‌هایی شده‌اند که راهی جرابلس در مرز ترکیه و یا مناطق تحت کنترل شورشیان در ادلب هستند

آخرین گروه از شورشیان مخالف بشار اسد در بخشی از شهر حمص، به‌همراه خانواده‌های خود در حال تـرک منطقه هستند. با خروج شورشیان، شهر حمص به کنترل کامل دولت مرکزی سوریه در می‌آید.

تلویزیون دولتی و گروه ناظر «سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه»، ۳۰ اردیبهشت‌ماه، اعلام کردند قرار است آخرین گروه از شورشیان تا صبح روز ۳۱ اردیبهشت ماه از شهر خارج شوند.

خروج شورشیان از این شهر در پی توافقات برای تـَرک شهرها و مناطق غربی سوریه، که در کنترل آن‌ها ولی محاصره نیروهای دولتی‌ست، صورت می‌گیرد.

خبرگزاری دولتی سوریه می‌گوید شماری نزدیک به ۴۰۰ نفر، ازجمله ۱۰۳ شورشی مسلح، عصر روز شنبه منطقه الوعر را ترک کردند. به گفته این خبرگزاری، آن‌ها سوار اتوبوس‌هایی شده‌اند که راهی جرابلس در مرز ترکیه و یا مناطق تحت کنترل شورشیان در ادلب بودند.

خبرگزاری رویترز گفته‌است با پایان این مرحله از تخلیه حمص، حدود بیست هزار نفر از ساکنان آن، در دیگر شهرهای سوریه مستقر می‌شوند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است گفته است دژبان‌های روس، در حال ورود به منطقه الوعر بودند، و قرار است ارتش سوریه، پس از آن‌که شورشیان حمص را به‌طور کامل تخلیه کردند، وارد آن شوند.

روسیه در کنار ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به‌شمار می‌رود. این دو کشور در کنار ترکیه، که از گروهی از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کند، در میانه اردیبهشت‌ماه بر سر ایجاد «مناطق امن» در بخش‌هایی از سوریه توافق کردند. این «مناطق امن» بخش‌هایی از شمال غرب استان ادلب که در کنترل شورشیان است، بخشی از استان حمص، و منطقه شورشی غوطه شرقی در نزدیکی دمشق را در بر می‌گیرد.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، هفته گذشته گفته بود ایجاد «مناطق امن» به مثابه فرصتی برای شورشیان و مخالفان جهت مصالحه با حکومت است. از سوی دیگر مقام‌های ایالات متحده و شماری دیگر از کشورها از جمله در اروپا، از بشار اسد به عنوان «جنایتکار جنگی» نام می‌برند و می‌گویند خود او مانعی اصلی در مصالحه و برپایی صلح در سوریه است.

جنگ داخلی سوریه صدها هزار کشته برجای گذاشته و دست‌کم نیمی از جمعیت آن کشور را آواره کرده‌است.

XS
SM
MD
LG