لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۸

ایران «دریافت پیام تهدیدآمیز آمریکا از طریق روسیه» را تکذیب کرد


همزمان با گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه ششم خرداد، گزارش روزنامه کویتی الرأی کویت را مبنی بر انتقال «پیام تهدیدآمیز» آمریکا به ایران از طریق روسیه «به شدت» تکذیب کرد.

بر اساس گزارشی که در روزنامه الرأی کویت منتشر شده، آمریکا در پیامی ایران را تهدید کرده که اگر به سربازان آمریکایی در عراق و یا سوریه آسیب برساند، به پایگاه‌های نظامی داخل ایران حمله خواهد کرد.

بر پایه این گزارش، افسران روسی که با افسران آمریکایی جلساتی را داشته‌اند، این پیام را به ایران منتقل کرده‌اند.

ایران و روسیه حامیان اصلی بشار اسد در منطقه هستند و در مقابل آمریکا و برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، از مخالفان حکومت آقای اسد حمایت می‌کنند.

به تازگی در روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت، جنگنده‌های ائتلاف به رهبری ایالات متحده یک کاروان ارتش سوریه و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را هدف قرار دادند.

یک هفته بعد نیز پیتر روسکام و تد دیوچ دو نماینده کنگره آمریکا، در نامه‌ای به جیمز متیس و رکس تیلرسون، وزیران دفاع و خارجه این کشور اعلام کردند که ایران به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی در سوریه است و آمریکا باید با اتخاذ تدابیر لازم از چنین اقدامی جلوگیری کند.

مقام‌های اسرائیلی نیز در هفته‌های اخیر تأکید کرده‌اند که جنگ در سوریه خطر تثبیت حضور نظامی ایران در مرز سوریه با اسرائیل را افزایش داده است.

با این حال رئیس‌جمهور ایران روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که ایران «مصمم» به ادامه همکاری سه‌جانبه با روسیه و سوریه است.

آقای روحانی همچنین بدون اشاره به جزئیات گفت که اقدامات برخی کشورها از جمله دولت جدید آمریکا و عربستان سعودی باعث «پیچیده‌تر شدن اوضاع منطقه» می‌شود.

بر پایه گزارش وب‌سایت رسمی ریاست جمهوری ایران، ولادیمیر پوتین نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، انتخاب دوباره حسن روحانی را حاکی از «حمایت وسیع و صریح ایرانیان از اقدامات اقتصادی و اجتماعی و برنامه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» او دانست.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین تأکید کرد که «اقدامات تجاوزگرانه برخی کشورها در سوریه مورد نگرانی ما است».

در همین حال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز در گفت‌وگو با روزنامه «کامرسانت» آمریکا را متهم کرد که «آشکارا از تروریسم و بی‌ثباتی در سوریه حمایت می‌کند».

او اضافه کرد: «تفکر وهابیت، پول به دست آمده از فروش نفت و نارضایتی سیاسی به وجود آمده از حکومت موروثی در عربستان سعودی، همه اینها جوانان تندرویی را به وجود آورده که قدرت بی‌ثبات کردن اوضاع در ریاض را ندارند، ولی ممانعتی برای اعزام آنها به سوریه، یمن و عراق وجود ندارد».

آقای شمخانی تأکید کرد که «نقاله تولید تروریست در عربستان دائماً در حال گردش است».

مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای اخیر و پس از سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی، چندین بار از قراردادهای نظامی بین دو کشور و همکاری‌های آنها در منطقه انتقاد کرده‌اند.

در این زمینه آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز روز شنبه در نخستین واکنش به میزبانی عربستان سعودی از رئیس‌جمهور آمریکا و عقد قرارداد تسلیحاتی بین این دو کشور، گفت که آمریکایی‌ها «همان‌طور که خود گفته‌اند» کشورهایی چون عربستان را «می‌دوشند و در نهایت ذبح می‌کنند».

دونالد ترامپ در سفر به عربستان سعودی و در سخنانی در حضور رهبران کشورهای بزرگ اسلامی، جمهوری اسلامی را حکومتی توصیف کرده بود که «لنگرگاهی امن به تروریست‌ها می‌دهد و از آن پیشتیبانی مالی می‌کند و مسئول بی‌ثباتی در منطقه است».

اظهاراتی که در واکنش به آن، سخنگوی وزارت خارجه ایران آمریکا را متهم به «جنگ‌افروزی، مداخله‌گری، ایران‌هراسی و فروش سلاح خطرناک و بی‌فایده به حامیان اصلی تروریسم» کرده است.

XS
SM
MD
LG