لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

حمایت آمریکا از حمله ترکیه به مواضع پ‌کا‌کا در شمال عراق


بن رودز، معاون شورای امنیت ملی آمریکا
بن رودز، معاون شورای امنیت ملی آمریکا

کاخ سفید با «تروریستی» نامیدن حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کا‌کا، از حمله ترکیه به مقرهای این حزب در شمال عراق حمایت کرد.

ترکیه روز شنبه سوم مرداد اهداف متعلق به شبه نظامیان این حزب در عراق را بمباران هوایی کرد و همزمان با آتش توپخانه زمینی به سوی مقرهای این حزب شلیک کرد.

این نخستین حمله نیروی هوایی ترکیه علیه شبه نظامیان حزب پ‌کا‌کا، پس از دستیابی دولت آنکارا و این حزب در سال ۲۰۱۳ به آتش‌بس بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بن رودز، معاون شورای امنیت ملی آمریکا، شنبه سوم مرداد گفت ترکیه از حق «دفاع از خود در برابر تروریست‌ها» برخوردار است.

الیستر بسکی، سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید، نیز گفت ترکیه به عنوان عضوی از ناتو هم‌پیمان آمریکا است.

حمایت آمریکا از حمله ترکیه به مواضع پ‌کا‌کا در شمال عراق در حالی است که آلمان این اقدام ترکیه را محکوم کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که آمریکا حزب کارگران کردستان ترکیه را «تروریستی» می‌داند، با دولت منطقه‌ای کردستان عراق، که درگیر نبرد با داعش است، ارتباطاتی قوی دارد.

بن رودز در این باره گفته است، «ما شریکان مختلف را در کار نبرد با داعش تشویق می‌کنیم».

این در حالی است که مسعود بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق از ترکیه خواسته است از تکرار این حملات به شمال عراق خودداری کند.

کشته شدن دو نظامی ترکیه در منطقه کردنشین

در این میان، به گزارش رویترز، روز شنبه سوم مرداد، دو نظامی دیگر ترکیه در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه کردنشین ترکیه کشته و چهار نظامی دیگر زخمی شدند.

اندکی پیش از انفجار بمب در دیاربکر، در جنوب شرق ترکیه، پ‌کا‌کا هشدار داد که آتش‌بس میان این حزب با دولت آنکارا بی‌اعتبار شده است.

ترکیه هفته گذشته دستخوش تحولاتی شده بود؛ از یکسو در حمله انتحاری در شهر «سوروچ» در نزدیکی مرز با سوریه، ۳۶ تن در یک مرکز فرهنگی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند، و از سوی دیگر، پ‌کاکا حملاتی را در اعتراض به آنچه «همکاری دولت ترکیه با داعش» می‌داند، علیه حکومت مرکزی عملی کرد.

پ‌ک‌ک معتقد است که حکومت ترکیه برای جلوگیری از انفجار مرگبار شهر «سوروچ» تدابیر امنیتی لازم را به عمل نیاورده بود.

مقام‌های دولت ترکیه موضوع همکاری با «حکومت اسلامی» و دیگر اتهامات مرتبط با آن را رد می‌کنند.

نیروی هوایی ترکیه روزهای جمعه و شنبه همزمان به مقرهای گروه «حکومت اسلامی» در سوریه نیز حمله کرد.

بن رودز، از مسئولان کاخ سفید، از حمله ترکیه به هدف‌های متعلق به داعش نیز پشتیبانی کرد و آن را «اقدامات قاطع همزمان ترکیه» علیه داعش و پ‌ک‌ک نامید.

دو روز پیش از آغاز این حملات، باراک اوباما و رجب طیب اردوغان در خصوص استفاده آمریکا از پایگاه اینجرلیک، در جنوب ترکیه، برای حمله به مواضع گروه «حکومت اسلامی» در سوریه به توافق رسیده بودند.

از سوی دیگر، به گزارش رویترز در چهارم مرداد، برت مک‌کورگ، معاون نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف ایجاد شده ضد داعش، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است، میان حملات دوگانه ارتش ترکیه به داعش در سوریه و مقرهای پ‌ک‌ک در عراق، با تفاهم اخیر روسای جمهوری آمریکا و ترکیه بر سر تشدید حملات به داعش ارتباطی وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG