لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

«احتمال» نابودی داعش در افغانستان «در سال ۲۰۱۷»


بیل سلوین، سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان، ضمن طرح احتمال نابودی داعش در افغانستان در سال جاری میلادی تعداد نفرات این گروه در این کشور را ۸۰۰ تن تخمین زد.

او گفت که تعداد نیروهای داعش در افغانستان عددی بین ۲۵۰۰ تا سه هزار نفر بوده است اما ریزش نیرو و کشته شدن برخی دیگر در نبرد، هم‌اینک این تعداد را به حداکثر ۸۰۰ نفر رسانده است.

این نظامی آمریکایی افزود: «احتمال بسیار بالایی هست که طی سال ۲۰۱۷ نابودشان کنیم و به صراحت نشان دهیم که وقتی پیکارجویان داعش در نقاط دیگر دنیا نابود می‌شوند، اینجا جایی نیست که بیایند و برای حملاتشان طرح‌ریزی کنند.»

مقام‌های نظامی آمریکا پیش از این هم دربارهٔ این خطر صحبت کرده‌اند که در صورت شکست کامل نیروهای داعش در عراق و سوریه، این نیروها ممکن است برای ادامه نبرد به افغانستان روی آورند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در این نگرانی سهیم است و احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، چندی پیش گفته بود: «امروز جای پای داعش را در افغانستان و پاکستان می‌بینیم و آنها دارند خودشان را آماده می‌کنند.»

چندی پیش همچنین برخی از مقام‌های دولت افغانستان و رهبران گروه طالبان خبر دادند که ایران و گروه طالبان با همکاری در عملیات پنهانی سعی می‌کنند از گسترش نفوذ حکومت اسلامی (داعش) در افغانستان جلوگیری کنند.

گروه داعش شاخه خود در افغانستان و مناطق پیرامونی را «داعش خراسان» لقب داده و این شاخه از سال ۲۰۱۵ در شرق افغانستان فعال شده و مناطقی از ولایت‌های ننگرهار و کُنَر در مرز با پاکستان را در کنترل خود گرفته است.

آمریکا دو هفته پیش قوی‌ترین بمب غیر اتمی‌اش معروف به «مادر همه بمب‌ها» را علیه مواضع گروه حکومت اسلامی در ننگرهار استفاده کرد.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، گفت غارها و تونل‌هایی که هدف این بمب قرار گرفته از سوی شبه‌نظامیان داعش در منطقه برای حمله به مستشاران نظامی آمریکایی استفاده می‌شد.

حدود یک هفته پس از آن نیز خبر رسید که ۵۰ تن از نیروهای ویژه ارتش آمریکا در کنار ۴۰ تن از کماندوهای افغان به مواضع داعش در نزدیکی محل پرتاب این بمب حمله کرده‌اند.

هدف این حمله عبدالحسیب، امیر گروه داعش خراسان بوده که آمریکا می‌گوید او احتمالاً در این عملیات کشته شده اما هنوز نمی‌تواند این موضوع را تأیید کند.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، در این عملیات احتمالاً ۳۵ تن از افراد داعش کشته شده‌اند؛ تلفات نیروهای آمریکایی در این عملیات دو سرباز بود که پنتاگون می‌گوید ممکن است در پی اشتباه نیروهای خودی، کشته شده باشند.

XS
SM
MD
LG