لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

«شلیک اخطار» گارد ساحلی آمریکا به لنج ایرانی در خلیج فارس


تصویری از رویارویی‌های پیشین یک لنج ایرانی با شناورهای نظامی آمریکا در خلیج فارس
تصویری از رویارویی‌های پیشین یک لنج ایرانی با شناورهای نظامی آمریکا در خلیج فارس

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، سه‌شنبه شب خبر داد که یکی از کشتی‌های گشت ساحلی آمریکا در خلیج فارس در همین روز، به منظور «اخطار»، یک بار به سوی یک لنج ماهیگیری ایرانی شلیک کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های ارتش آمریکا گفته‌اند که رویارویی یک کشتی گشت ساحلی آمریکا موسوم به «مانومای» با لنج ایرانی روز سه‌شنبه، ۴ شهریور، روی داده است.

به گفته این مقامات، خدمه کشتی «مانومای» یک قایق کوچک را به سوی لنج ایرانی فرستاده‌اند و پس از نزدیک شدن به لنج، سربازان آمریکایی متوجه شدند که فردی از درون لنج یک مسلسل با کالیبر ۵۰ به سمت آنها نشانه رفته است.

ناوبان یکم جوزف هونتز، سخنگوی ناوگان پنجم ایالات متحده، به خبرگزاری فرانسه گفت که سربازان آمریکایی «دیدند که یکی از مسلسل‌ها در لنج آماده شلیک به سمت قایق بادی شده‌ است».

به گفته او، آمریکایی‌ها از لنج دور شده و یک‌بار به منظور «اخطار» به سوی لنج شلیک کرده‌اند و لنج ایرانی نیز از محل رویارویی دور شده‌ است.

دریادار جان کربی، سخنگوی پنتاگون، نیز در این خصوص به خبرنگاران گفت که «به هر صورت لنج از محل دور شد و به هیچ‌ کس آسیبی نرسید».

به گفته این مقام نظامی آمریکا، کشتی گشت ساحلی آمریکا در این روز «روال عادی عملیات امنیت دریایی» خود را دنبال می‌کرد.

شناورهای گشت ساحلی آمریکا از سال ۲۰۰۳ با هدف «اجرای قوانین بین‌المللی دریایی» در خلیج فارس به گشت‌زنی مشغول‌اند.

کشتی گشت‌زنی آمریکایی «مانومای» در دی‌ماه سال ۹۰ به کمک ملوانان یک لنج ایرانی غرق شده در خلیج فارس شتافت و شش ملوان این لنج را نجات داد.

یک هفته پیش از آن نیز يک ناو آمريکايی سيزده ملوان ايرانی را از دست دزدان دريايی سوماليايی نجات داد.

XS
SM
MD
LG