لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

آمریکا انبار تسلیحات خود در اسرائیل را دویست میلیون دلار افزایش می‌دهد


یک سرباز اسرائیلی
یک سرباز اسرائیلی

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، لایحه‌ای را امضا کرده‌است که بر اساس آن کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل به یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار رسیده‌است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست روز یکشنبه ۳۰ آذر نوشت که براساس این لایحه، آمریکا جنگ‌افزاری را که در انبار تسلیحاتی‌اش در اسرائیل نگاهداری می‌کند، به میزان دویست میلیون دلار افزایش می‌دهد.

ارتش اسرائیل در عملیات نظامی تابستان گذشته علیه غزه، از آمریکا مجوز گرفته بود از انبار نظامی آمریکایی در اسرائیل برای حملات استفاده کند زیرا زرادخانه اسرائیل با کاهش زیاد روبه‌رو شده بود.

لایحه همکاری‌های راهبردی آمریکا و اسرائیل همچنین امکان سوخت‌گیری هوایی برای جنگنده‌های اسرائیل را تقویت می‌کند؛ پیشتر گفته شده بود، افزایش برد سوخت‌گیری هوایی برای احتمال حمله نظامی به سایت‌های هسته‌ای ایران، یک امر حیاتی خواهد بود.

در چارچوب لایحه جدید، هواپیماهای عمودپرواز فوق پیشرفته «وی ۲۲» نیز به اسرائیل تحویل می‌شود و همچنین همکاری میان صنایع نظامی دو کشور افزایش می‌یابد.

به نوشته جروزالم پست، همکاری‌های دو کشور در امور انرژی و به‌ویژه عرصه گاز، و همچنین در زمینه‌های آب، کشاورزی و فناوری نیز بر اساس این لایحه افزایش خواهد یافت.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با امضای لایحه همکاری‌های راهبردی میان کشورش و اسرائیل،
تاکید کرد که این لایحه تاکیدی بر تعهد آمریکا در قبال اسرائیل است و دوستی و همکاری‌های دو کشور را وارد مراحل تازه‌ای می‌کند.

این لایحه که اسرائیل را «شریک راهبردی» برای آمریکا توصیف می‌کند، پیشتر از سوی کنگره واشینگتن به تصویب رسیده بود.

به نوشته روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، تاکنون هیچ کشور دیگری در جهان به عنوان «شریک استراتژیک» آمریکا رسمیت نیافته بود.

باراک اوباما در زمان توشیح این لایحه گفت، هیچ‌یک از دولت‌های پیشین آمریکا مانند دولت من برای تعمیق همکاری‌های دوجانبه با اسرائیل اقدام نکرده بود.

رهبران اسرائیل در سال‌های اخیر تاکید کرده‌اند، در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، آمادگی آمریکا برای همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی با اسرائیل «بیشتر از هر زمان دیگر» بوده‌است.

این درحالی است که دولت باراک اوباما با دولت بنیامین نتانیاهو اختلافات سیاسی جدی دارد و نشانه‌های این اختلافات هر از چند گاهی بروز کرده‌است.

در همین حال، لایحه «همکاری‌های راهبردی آمریکا و اسرائیل» درخواست دیرینه دولت‌های اسرائیل را برای حذف دریافت روادید جهت ورود اسرائیلی‌ها به خاک آمریکا دربرنمی‌گیرد و به نوشته جروزالم پست، به نظر می‌رسد که این خواسته اسرائیل تا مدت‌زمان طولانی دیگری نیز برآورده نشود.

به نوشته این روزنامه، آمریکا گفته‌است پیش از قرار دادن اسرائیل در ردیف کشورهایی در جهان که مردمش برای ورود به آمریکا نیازی به روادید ندارند، اسرائیل باید «سیاست مرزهای خود» را تعیین کند.

اشاره آمریکا به لزوم حل اختلافات جدی مرزی میان اسرائیل و فلسطینی‌هاست؛ این درحالی است که روند صلح مدت‌های مدید است که به اغماء رفته‌است.

لایحه «همکاری‌های راهبردی آمریکا و اسرائیل» از سوی شماری از هواداران سیاست‌های اسرائیل در کنگره آمریکا تدوین شده بود؛ ایلیانا راس-لتینن نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، اد رویس نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا، الیوت انجل نماینده دموکرات از نیویورک و سناتور دموکرات کالیفرنیایی باربارا بوکسر و سناتور جمهوری‌خواه از ایالت میسوری روی بلانت، تنظیم‌کنندگان این قانون بودند.

تدوین این قانون تا رسیدن آن به امضای رئیس جمهوری، بیش از یک سال تلاش را در برگرفت. باراک اوباما پیش از رفتن به تعطیلات سال نو میلادی این لایحه را امضاء کرد.

XS
SM
MD
LG