لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۹

ده‌ها نیروی عملیات ویژه آمریکا «به‌زودی وارد سوریه می‌شوند»


یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد که «همان‌طور که رئیس‌جمهوری آمریکا قول داده»، ده‌ها نیروی عملیات ویژه ایالات متحده «به‌زودی» وارد سوریه می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه دوم آذر نوشت که «برت مک‌گرک»، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در ائتلاف جهانی برای مبازره با «حکومت اسلامی»، با اعلام این خبر تأکید کرد که اعزام این نیروها به سوریه «بسیار زود» انجام خواهد شد.

به گفته این مقام آمریکایی این نیروهای ویژه قرار است در شمال سوریه نیروهای محلی در حال نبرد با گروه «حکومت اسلامی» (داعش) را سازماندهی کنند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در اواخر ماه اکتبر برای اعزام بیش از ۵۰ نیروی عملیات ویژه به شمال سوریه به عنوان نیروهای «مستشاری» که قرار نیست در نبردها شرکت کنند دستور صادر کرد.

از زمان تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با داعش، این نخستین بار است که نیروهایی از ایالات متحده قرار است در مناطق جنگی سوریه مستقر شوند.

نیروهای مستشاری آمریکایی قرار است در سوریه به ائتلاف جدید عربی-کردی علیه داعش یاری برساند؛ ائتلافی که شامل «ی‌پ‌گ» (یگان‌های مدافع خلق)، گروه‌های عرب، و گروه‌های سوری مسیحی می‌شود.

«برت مک‌گرک» به خبرگزاری فرانسه گفت که نیروهای محلی «عملیاتی بسیار موفقیت‌آمیز به اجرا گذاشته‌اند که هدف از آن در انزوا قرار دادن پایتخت داعش، یعنی شهر رقه، است.»

به گفته این مقام ارشد آمریکایی این ائتلاف جدید عربی-کردی موفق شده طی دو هفته گذشته «در حدود ۱۱۰۰ کیلومتر مربع» را از داعش پس بگیرد و در درگیری‌ها در حدود ۳۰۰ فرد مسلح داعشی را بکشد.

به گفته مک‌گرک، ائتلاف به رهبری آمریکا قصد دارد در عراق و سوریه از طریق چمدین هجمه هماهنگ‌شده، داعش را «در هسته مرکزی خود در تنگنا قرار داده و از نفس بیندازد.»

به گفته او، نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا هم‌چنین می‌کوشند از دسترسی «حکومت اسلامی» به مرز سوریه جلوگیری کنند تا بدین‌وسیله راه اصلی بین رقه و موصل برای آنها قطع شود.

اعزام نیروهای ویژه بخشی از مجموعه اقدامات گسترده آمریکا برای تشدید نبرد علیه گروه «حکومت اسلامی» است.

مهم‌ترین متحد آمریکا در شمال سوریه نیروهای مسلح کُرد هستند که طی سال گذشته با حمایت هوایی آمریکا مناطق وسیعی از قلمرو گروه «حکومت اسلامی» در جوار مرز با ترکیه را تصرف کرده‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه یکم آذر، طی یک سخنرانی در نشستی در مالزی از مصمم بودن کشورش در نبرد علیه افراط‌گرایان اسلامی، «شکار» رهبران آنها، و قطع منابع مالی این گروه‌ها سخن گفت.

وی در این باره گفت که «نابود کردن داعش نه تنها یک هدف واقع‌گرایانه است بلکه هدفی است که ما انجامش خواهیم داد.»

برخی منتقدین سیاست‌های باراک اوباما در قبال منطقه، ازجمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، همواره رئیس‌جمهوری آمریکا و ائتلاف به رهبری آمریکا را متهم کرده‌اند که در قلع و قمع داعش «جدی نیستند.»

«بازپسگیری» مهین

روز دوشنبه خبر رسید که ارتش سوریه موفق شده‌است یک شهر و یک روستا را در استان حمص در مرکز کشور از داعش بازپس بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ارتش سوریه اعلام کرده‌است که موفق شده با کمک شبه‌نظامیان هوادار بشار اسد کنترل شهر مهین و روستای حوارین را در منطقه حمص به دست بگیرد.

داعش روز دهم آبان (اول نوامبر) کنترل مهین را به‌دست گرفته‌بود.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، روز یک‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت که به یاری بمباران‌های روسیه که از ماه سپتامبر آغاز شده، نیروهای نظامی دولتی سوریه هم‌اینک «تقریباً در همه جبهه‌ها» در حال پیشروی هستند.

XS
SM
MD
LG