لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

شمار کشته‌شدگان اعتراضات ونزوئلا به دست‌کم ۳۸ نفر رسید


تظاهرکنندگان در خیابان‌های کاراکاس با آتش مانع درست می‌کنند
تظاهرکنندگان در خیابان‌های کاراکاس با آتش مانع درست می‌کنند

روز شنبه، ۱۶ اردیبهشت، خبر رسید که با کشته شدن یک نفر دیگر در خشونت‌های ونزوئلا، شمار کشته‌شدگان اعتراضات ضددولتی این کشور در یک ماه اخیر به دست‌کم ۳۸ نفر رسیده است.

شمار زخمیان این خشونت‌ها حدود ۸۰۰ نفر اعلام شده است.

معترضان رئیس جمهوری ونزوئلا را مسئول کمبود شدید مواد غذایی در این کشور می‌دانند و خواستار برکناری او از قدرت هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک روز پیش از این نیز ۸۵ تن از افسران ارتش ونزوئلا به خاطر ابراز انتقاد از نیکولاس مادورو، رئیس جمهور، بازداشت شده‌اند.

خبر بازداشت این تعداد از افسران را انریکه کاپریلس، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، به آسوشیتدپرس اعلام کرده و گفت که نظامیان ناراضی از داخل ارتش از او خواسته‌اند تا این خبر را به اطلاع عموم برساند.

روز جمعه معترضان خشمگین در شهرستان «روساریو ده‌پریخا» در غرب ونزوئلا مجسمه هوگو چاوز، رئیس جمهور پیشین کشور را به زیر کشیده و آن را سوزانده و تخریب کردند.

همچنین طی هفته اخیر از شهرهای مختلف ونزوئلا، از جمله از والنسیا، تجمعات اعتراضی و غارت فروشگاه‌ها گزارش می‌شود که با تخریب برخی ساختمان‌ها همراه بوده است.

ونزوئلا با وجود برخورداری از بزرگ‌ترین ذخیره نفت جهان با وخیم‌ترین بحران اقتصادی تاریخ خود روبه‌رو شده و جمعیت این کشور هم‌اینک با کمبود شدید مواد غذایی و دارو روبه‌رو است.

اپوزیسیون این کشور که برنده انتخابات پارلمانی پایان سال ۲۰۱۵ شده، نیکولاس مادورو را متهم می‌کند که به‌دنبال ایجاد دیکتاتوری است و خواستار برگزاری انتخابات جدید ریاست‌ جمهوری و برکناری آقای مادورو از قدرت شده است.

ارتش هم‌چنان یکی از عوامل کلیدی در بحران سیاسی ونزوئلا است و خبرگزاری‌ها از وجود هراس در مورد کودتای احتمالی توسط ارتش در آینده خبر می‌دهند.

نیکولاس مادورو کوشیده تا از طریق افزایش کمک مالی به نیروهای مسلح به نفوذ خود بر ارتش بیفزاید؛ وی همچنین به ۱۱ نفر از نظامیان اجازه داده تا در منصب وزیر فدرال قرار بگیرند.

XS
SM
MD
LG