لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

«اشتباه ۱٫۸ میلیارد دلاری» در محاسبه جذب سرمایه خارجی به ایران


بهروز علیشیری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران
بهروز علیشیری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران

معاون وزیر اقتصاد ایران می‌گوید که آمارهای قبلی مبنی بر جذب چهار میلیارد و ۸۹۸ میلیون دلار سرمایه خارجی به کشور در سال ۹۲ صحیح نیست و این رقم کمی بیش از ۳٫۳ میلیارد دلار بوده‌است.

بهروز علیشیری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران دوشنبه ۱۶ تیرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که در حقیقت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال‌های گذشته به‌عنوان سرمایه خارجی در کشور جذب شده، اما در هیچ آماری درج نشده‌است و این رقم در سال گذشته وارد آمار سرمایه‌های جذب شده سال ۹۲ شده‌است.

وی از «کشف» جدید این مبلغ خبر داد و گفت که با این حساب «رقم دقیق» سرمایه‌های خارجی جذب شده به ایران در سال گذشته خورشیدی سه میلیارد و ۳۱۴ میلیون دلار است.

وی درباره اشتباه ۱٫۸ میلیارد دلاری در محاسبه رقم سرمایه خارجی جذب شده به کشور گفت که «این موضوع نشان می‌دهد که آمارهای جذب سرمایه‌گذاری دقیق نیست و احتمال تغییر در آن وجود دارد».

به گفته علیشیری مشکل اصلی در کشور برای احصاء آمار سرمایه‌گذاری خارجی نداشتن یک سیستم متمرکز نظام گزارش‌گیری شفاف اطلاعات ورود و خروج سرمایه است، بطوری که در کشور حتی برخی مجراهای ورودی و خروجی سرمایه مشخص نیست.

سرمایه خارجی ۳٫۳ میلیارد دلاری خارجی در سال گذشته نشان از کاهش چشمگیر جذب سرمایه‌های خارجی نسبت به سال‌های پیش از آن دارد، زمانی که هنوز تحریم‌هاس غرب علیه ایران به اجرا گذاشته نشده بود.

خبرگزاری ایرنا در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد سلسله‌گزارش‌هایی درباره عملکرد اقتصادی دولت وی از جمله آمارهای سرمایه‌های خارجی جذب‌شده به کشور را ارائه کرده بود.

بر اساس گزارش هفتم خرداد سال ۹۲ خبرگزاری ایرنا، مجموع ورودی سرمایه‌های خارجی به کشور در سال ۹۱ برابر با ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار بود.

بر اساس این گزارش، کلاً در دولت نهم ۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کشور شده که بیشتر از کل سرمایه‌های خارجی جذب شده طی دولت‌های قبلی است.

ایران در آمارهای خود جزئیات ورود سرمایه‌ها از خارج را منتشر نمی‌کند که آیا این سرمایه‌ها واقعا خارجی است یا متعلق به دارایی‌های شرکت‌ها و سرمایه‌داران ایرانی در خارج کشور است.

بانک جهانی نیز هیچ آماری از جذب سرمایه‌های خارجی مستقیم ایران از سال ۲۰۰۹ منتشر نکرده‌است.

با این حال سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، آنکتاد، در آخرین ارزیابی خود از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده، می‌نویسد که این کشور طی سال ۲۰۱۰ حدود ۳٫۶۵ میلیارد، در سال ۲۰۱۱ حدود ۴٫۲۷ میلیارد، در سال ۲۰۱۲ حدود ۴٫۶۶ میلیارد و نهایتاً در سال گذشته میلادی حدود ۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی مستقیم جذب کرده‌است.

بر اساس این گزارش، مجموع کل سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در ایران تا پایان سال ۲۰۱۳ حدود ۴۰ میلیارد دلار بوده‌است که نسبت به سال ۱۹۹۵ بیش از ۱۸ برابر افزایش یافته‌است.

این در حالی است که بنا به گزارش ۲۵ خرداد ماه خبرگزاری فارس، علیشیری اعلام کرده‌است که برای دست‌یابی به رشد ۸ درصدی اقتصادی علاوه بر سرمایه‌گذاری داخلی نیاز به جذب ۱۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی است.

XS
SM
MD
LG