لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

هشدار وزیر دفاع اسرائیل به ایران


موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل
موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل

وزیر دفاع اسرائیل، در مصاحبه تازه‌ای به این پرسش روزنامه آلمانی اشپیگل که «اگر هفته دیگر یا سال دیگر، رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل به شما اطلاع بدهند که ایران توافق نهایی را نقض کرده و برنامه اتمی خود را همچنان پیش می‌برد، آیا حمله هوایی به تأسیسات اتمی ایران را توصیه خواهید کرد؟»، پاسخ داد.

موشه یعلون در پاسخ خود گفت: «در چنین موردی باید بر روی موضوع بحث شود. در پایان کار، موضوع بسیار روشن است. جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران از هر طریقی باید متوقف شود.»

او افزود: «به هیچ وجه نمی‌توانیم ایران دارای سلاح هسته‌ای را تحمل کنیم. ترجیحمان این است که این کار از طریق تحریم صورت بگیرد اما در پایان کار، اسرائیل باید بتواند از خود دفاع کند.»

موشه یعلون این مطلب را در مصاحبه خود با روزنامه آلمانی اشپیگل که روز جمعه ۱۶ مرداد منتشر شد عنوان کرد.

خبرنگار اشپیگل در این ارتباط این سؤال را مطرح کرد که اکنون پس از توافق هسته‌ای، «آیا شاهد مرگ دانشمندان دیگر هسته‌ای ایران از طریق حمله به آنها یا شاهد بدافزارهایی جهت تهدید شبکه‌های رایانه‌ای ایران خواهیم بود؟»

وزیر دفاع اسرائیل در پاسخ به این سؤال گفت که «ما باید آماده دفاع از خود باشیم. من مسئول جان دانشمندان هسته‌ای ایران نیستم.»

در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ پنج نفر از دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران ترور شدند؛ مجید شهریاری بلندپایه‌ترین فیزیکدانی بود که کشته شد؛ فریدون عباسی دوانی که همان روز کشته شدن شهریاری، در نقطه دیگری در تهران مورد سوء قصد قرار گرفت، با وجود زخمی شدن زنده ماند و پس از مدتی به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران منصوب شد.

ایران این ترورها را به اسرائیل نسبت داد اما مقامات اسرائیل عمدتاً واکنش مستقیمی به این اتهام نداشته‌اند.

یعلون در ادامه مصاحبه خود با اشپیگل با بیان انتقادهای بسیار تند از توافق بدست آمده با ایران، اظهار داشت که شیوه مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران «یک اشتباه تاریخی» بوده... و به ایران امکان می‌دهد بعد از ۱۰–۱۲ سال بدون محدودیت اورانیوم غنی کند... و قدرت نظامی اتمی شود...».

وی گفت: «من ایمان دارم که تحقیقات تاریخی زیادی در آینده صورت خواهد گرفت که توافق هسته‌ای با ایران چگونه بدست آمد؛ احساس خود من این است که رهبرانی در غرب ترجیح دادند که این معضل را به آینده موکول کنند؛ در طول تاریخ نیز رهبرانی بوده‌اند که به اشتباه و با سازشکاری فکر می‌کردند که با دشمن می‌توان به صلح رسید اما ما (یهودیان) بهای بسیار سنگینی برای این طفره رفتن آنها پرداخته‌ایم و این درست همان چیزی است که اکنون در مورد ایران تکرار شده‌است».

یعلون این را نیز گفت که باید رژیم ایران در مذاکرات، تنها در برابر این دو گزینه قرار می‌گرفت: یا بقای حکومت‌تان یا بمب اتمی، و برای این هدف، می‌بایست تحریم‌ها به مرز فلج کردن ایران می‌رسید و تهدید نظامی نیز می‌بایست به طور بسیار جدی مطرح می‌شد به گونه‌ای که رژیم ایران احساس می‌کرد که براستی در تهدید است.

یعلون «هشدار» داده‌است همین توافق نیز باید دقیقاً از سوی ایران اجراء شود.

از بعد از اعلام توافق ایران و گروه کشورهای ۱+۵ بر سر برنامه اتمی ایران، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با «اشتباه تاریخی» نامیدن توافق، تلاش وسیعی را با هدف رد آن در کنگره آمریکا، دنبال می‌کند و در این راستا، آشکارا با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به چالش برخاسته‌است.

XS
SM
MD
LG