لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

ده‌ها کشته و زخمی در انفجار انتحاری در پایگاه نظامی یمن


صحنه‌ای از تلفات انفجار روز بیستم آذر امسال در پادگان الصولبان
صحنه‌ای از تلفات انفجار روز بیستم آذر امسال در پادگان الصولبان

یک بمب‌گذار انتحاری روز یک‌شنبه ۲۸ آذر با انفجار خود در صف سربازانی که در شهر عدن مشغول دریافت حقوق ماهانه خود بودند، شمار زیادی کشته و زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اثر این انفجار که در نزدیکی پادگان الصولبان عدن رخ داده دست‌کم ۴۳ سرباز کشته و حدود ۶۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

هیچ گروهی هنوز مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است؛ انفجار دیگری اما، حدود یک هفته پیش از این در همین پادگان رخ داده بود که شاخه یمنی حکومت اسلامی (داعش) مسئولیت آن را برعهده گرفته است.

بر اثر انفجاری که روز بیستم آذر در پادگان الصولبان رخ داد ۵۰ سرباز کشته و ۷۰ نفر دیگر زخمی شدند.

این انفجارها پس از آن رخ می‌دهد که مقام‌های دولت رسمی یمن طی ماه‌های اخیر کارزار خود علیه گروه‌های اسلام‌گرا در جنوب و شرق کشور را تشدید کردند.

داعش و گروه رقیب آن یعنی القاعده، موفق شده‌اند با استفاده از نزاع موجود بین دولت یمن و شورشیان حوثی، حضور خود را در جنوب یمن تقویت کنند.

دولت عبدرَبُه منصور هادی، که دولت به‌رسمیت شناخته شده یمن در سطح بین‌المللی است موفق شده دومین شهر بزرگ کشور یعنی شهر عدن را از حوثی‌ها بازپس بگیرد؛ شیعیان حوثی اما همچنان کنترل صنعا، پایتخت یمن، را در دست دارند.

دولت عبدربه منصور هادی در عدن با حملات متعدد داعش به مواضع خود در این شهر مواجه بوده به‌طوری که تنها در یکی از این حملات که در ماه اوت علیه یک پایگاه نظامی رخ داد ۷۱ نفر جان خود را از دست دادند.

شاخه یمنی القاعده اما اعلام کرده که هدفش، تمرکز بیشتر بر نبرد علیه «آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آن کشور» است تا دولت یمن.

واشینگتن شاخه القاعده در یمن را به عنوان یکی از خطرناک‌ترین گروه‌ها علیه امنیت آمریکاییان قلمداد می‌کند و مدت‌ها است که با حملات پهپادی به دنبال شکار فرماندهان این گروه در یمن است.

XS
SM
MD
LG