لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

ظریف: رسیدن به توافق هسته‌ای امکان‌پذیر است


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
با وجود بی‌نتیجه ماندن دور چهارم مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در پیامی، رسیدن به توافق را ممکن دانست و نسبت به از دست رفتن فرصت هشدار داد.

وزیر خارجه ایران این مطلب را روز یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت پس از بازگشت از مذاکرات هسته‎ای با گروه ۱+۵ به تهران، در پیامی توئیتری نوشت؛ خبرگزاری مهر نیز این پیام آقای ظریف را منعکس کرده است.

محمدجواد ظریف در توئیت خود نوشت: «بازگشت از وین پس از مباحثات سخت. توافق شدنی است. نیاز است که توهمات کنار گذاشته شود. نباید مانند سال ۲۰۰۵ فرصت از دست برود.»

این ابراز امیدواری در حالی است که عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، روز شنبه در مورد دور چهارم مذاکرات گفت که «در مذاکرات اخیر مشخص شد که آمادگی برای نگارش متن توافق‌نامه با کشورهای ۱+۵ وجود ندارد.»

یک مقام ارشد آمریکایی نیز مذاکرات هسته‌ای در وین را «آهسته و دشوار» توصیف کرده و گفته بود، «شکاف‌های مهمی» بین مواضع دو طرف کماکان وجود دارد.

از سوی دیگر حسین شریعتمداری، نماینده رهبر ایران در روزنامه کیهان نیز گفته‌است که «خوشبختانه» دور چهارم مذاکرات در وین «بی‌نتیجه ماند.»

روزنامه کیهان در مقاله روز یک‌شنبه خود نوشته‌است: «مذاکرات هسته‌ای به دلایلی که پیش از این بارها گفته و نوشته‌ایم، هرگز به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.»

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران نیز روز جمعه درباره مذاکرات هسته‌ای، گفته‌بود: «دستاوردهای هسته‌ای ایران در سایه خون شهدا به دست آمده و قابل تعطیلی نیست.»

این اظهارات در حالی است که مقامات مختلف ایرانی همواره از تأثیر بسیار منفی ادامه تحریم‌ها علیه ایران و لزوم دست‌یابی به توافق نهایی در مناقشه هسته‌ای سخن گفته‌اند.

روزنامه شرق روز یک‌شنبه از قول محمد جهرمی، وزیر کار و تامین اجتماعی دولت اول محمود احمدی‌نژاد، نوشت که «پرونده هسته‌ای همه ساله بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار به کشور ضرر زده و مذاکرات مربوط به ژنو باید ۱۸ سال پیش انجام می‌شد.»

پس از بی‌نتیجه ماندن دور چهارم مذاکرات در وین اتریش، عباس عراقچی خبر داده است که دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ از ۱۶ تا۲۰ ژوئن (۲۶ تا ۳۰ خردادماه) در وین برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG