لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

واکنش ظریف به ترامپ: آمریکا نه به روح برجام پایبند است، نه به متن آن


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

دو روز پس از آن‌ که رئیس جمهوری آمریکا ایران را متهم کرد که «مطابق روح توافق هسته‌ای عمل نمی‌کند»، وزیر خارجه ایران در مقابل آمریکا را متهم کرد که نه به روح برجام و نه به متن آن پایبندی دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز ۳۱ فروردین ایران را متهم کرد که «مطابق روح توافق هسته‌ای عمل نمی‌کند».

آقای ترامپ که در یک نشست خبری با نخست وزیر ایتالیا صحبت می‌کرد، افزود: «به طور بسیار بسیار دقیقی این مسئله را بررسی می‌کنیم و در آینده نه چندان دور حرف‌هایی در این زمینه داریم.»

در واکنش به این سخنان دونالد ترامپ، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز شنبه دوم اردیبهشت در پیامی توئیتری نوشت: «روح برجام بماند، خواهیم دید که آیا ایالات متحده آماده است نص برجام را رعایت کند یا نه. تا اینجا که به هیچ‌یک از این دو پایبند نبوده است.»

آقای ظریف دو روز پیش نیز در توئیتر خود نوشته بود: «آمریکا خود به پایبندی ایران به برجام اذعان می‌کند و تحریم‌های نخ‌نمای ایالات متحده نمی‌تواند بر این واقعیت سرپوش بگذارد. [اذعان به این امر]، آمریکا را ناچار خواهد کرد تغییر مسیر داده و به تعهدات خود عمل کند.»

وزیر خارجه ایران در همان روز در یک پیام توئیتری دیگر، بخشی از متن برجام را اسکن کرده و این قسمت از آن را پررنگ و بر آن تأکید کرده است که «مقام‌های ارشد دولتی ای۳/ای‌یو+۳ و ایران برای حمایت از اجرای موفقیت‌آمیز برجام تمامی تلاش خود را به‌خرج خواهند داد، ازجمله در اظهارات علنی خود.»

منظور از ای۳/ای‌یو+۳ در متن برجام، کشورهای گروه ۱+۵ به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور سیاست خارجی و امنیتی است. ایالات متحده آمریکا یکی از کشورهای گروه ۱+۵ طرف مذاکره هسته‌ای با ایران است.

بر اساس قرارهای توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، وزارت خارجه آمریکا باید هر ۹۰ روز در مورد میزان تبعیت ایران از مفاد برجام به کنگره گزارش دهد.

آخرین این گزارش‌ها روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین منتشر شد و در همان روز رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفت که ایران تاکنون از مفاد برجام تبعیت کرده است؛ وی اما متذکر شد که نگرانی‌ها از نقش ایران به عنوان «دولت حامی تروریسم» هم‌چنان باقی است.

در همان روز انتشار این گزارش همچنین اعلام شد که چند نهاد دولت آمریکا، تحت هدایت رئیس جمهور، در حال ارزیابی این نکته هستند که آیا کاستن از تحریم ایران به خاطر توافق هسته‌ای، در راستای منافع امنیتی آمریکا است یا خیر.

ایران و شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵ بر سر پایان دادن به مناقشه هسته‌ای تهران به توافقی دست یافتند که در چارچوب آن جمهوری اسلامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای بین‌المللی علیه ایران کاهش یابد.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام در آغاز سال ۲۰۱۶ اجرایی شد و دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، از این توافق به عنوان یکی از دستاوردهای دولت خود یاد کرد.

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ و پس از آن همواره از این توافق به عنوان یکی از «بدترین» توافق‌ها نام برده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هشدار داده است در صورت نقض توافق برجام توسط آمریکا دست به اقدامات متقابل خواهد زد.

XS
SM
MD
LG