لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

ایران از اعدام «۱۰ قاچاقچی مواد مخدر» خبر داد


عکس از اعدام‌های قبلی در ایران.
عکس از اعدام‌های قبلی در ایران.
دادستانی تهران اعلام کرد که روز چهارشنبه، ۱۷ آبان، ۱۰ تن به جرم «قاچاق مواد مخدر» اعدام شدند.

بر اساس اطلاعیه‌ای که در وبسایت دادسرای عمومی و انقلاب تهران منتشر شده‌است، از این محکومان «صدها کیلوگرم مواد مخدر از انواع مختلف کشف شده بود».

این اطلاعیه می‌افزاید که «شعبات دادگاه‌های رسیدگی‌کننده با حضور نمایندگان دادستان و وکلای محکومان به اتهامات آنان رسیدگی کرده و با توجه به جرایم ارتکابی، آنان را به اعدام محکوم کردند.»

در ایران برای جرائمی مانند قتل، تجاوز، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و زنا محکومیت اعدام در نظر گرفته می‌شود و از این نظر ایران همراه با کشورهای چین، عربستان سعودی و ایالات متحده در شمار کشورهایی قرار می‌گیرد که به طور بالاترین میزان اعدام در آنجا به ثبت می‌رسد.

مقامات ایران دو هفته پیش از این نیز خبر از اجرای مجازات اعدام ۱۰ نفر به جرم «قاچاق مواد مخدر» دادند که این امر واکنش سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا را به دنبال داشت.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش خود اجرای مجازات مرگ برای این افراد را «انزجارآمیز» توصیف کرد و احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر در ایران آن را «شوک‌آور» خواند.

احمد شهید دو هفته پیش گفت که طی هشت ماه اول سال جاری میلادی بیش از ۳۰۰ مورد اجرای مجازات مرگ در ایران ثبت شده‌است ولی تأکید کرد که به احتمال زیاد رقم واقعی اعدام‌شدگان بیشتر از اینها است چون حکومت ایران نشر اطلاعات در این موارد را محدود کرده‌است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ایران گفت که طی سال ۲۰۱۱ حداقل ۶۷۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند که با احتساب جمعیت آن کشور نشان می‌دهد ایران بالاترین رقم اعدام در سطح جهان را دارد.

سازمان عفو بین الملل بارها از حکومت ایران خواسته است تا این اعدام‌ها را متوقف کند. به گفته این نهاد مدافع حقوق بشر این مجازات برای جرائم مربوط به قاچاق مواد مخدر بیش از حد سختگیرانه و بی رحمانه است.

حدود سه چهارم از موارد اعدام در ایران به قاچاق مواد مخدر مربوط می‌شود که بخشی از قوانین و روش‌های سختگیرانه حکومت در برخورد با این معضل است.

سازمان عفو بین الملل در ماه اکتبر گزارش داد که طی نه ماهه سال جاری میلادی حدود ۳۴۴ نفر در ایران اعدام شده‌اند که بخش اعظم آن مربوط به قاچاق مواد مخدر بوده‌است. به گفته این نهاد، در سال ۲۰۱۱ نیز حداقل ۳۶۰ مورد اعدام در ایران اجرا شده که سه چهارم آن مربوط به مجرمان مواد مخدر بوده‌است.

موقعیت جغرافیایی ایران باعث شده که حجم وسیعی از مواد مخدری که از افغانستان به سوی اروپا منتقل می‌شود از این کشور عبور کند. به همین خاطر مسئله مبارزه با مواد مخدر چه در شکل قاچاق و چه در شکل اعتیاد برای حکومت آن کشور یک مشکل جدی است.

براساس آمارهای رسمی دولت، حدود دو میلیون نفر در ایران به مواد مخدر معتاد هستند که از این میان اعتیاد ۴۰۰ هزار نفر به هروئین است.

بر پایه آمارهای وزارت بهداشت ایران طی سال خورشیدی گذشته، سه هزار و ۶۵۶ مورد مرگ بر اثر اعتیاد به مواد مخدر ثبت شده‌است.
XS
SM
MD
LG