لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

«۳۳ میلیون مکالمه تلفنی شهروندان نروژی شنود شده است»


آژانس اطلاعات نظامی نروژ می‌گوید شنود ۳۳ میلیون مکالمه تلفنی شهروندان نروژی که در روزنامه‌های این کشور بازتاب یافته توسط این آژانس انجام شده و نه آژانس امنیت ملی آمریکا.

روزنامه نروژی «داگبـِلادِت» روز سه‌شنبه گزارشی را بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از افشاگری‌های ادوارد اسنودن، همکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، منتشر کرد که نشان می‌دهد طی زمستان گذشته ظرف یک ماه، ۳۳ میلیون مکالمه تلفنی شهروندان نروژی شنود شده‌است.

این روزنامه در گزارش خود آورده‌است که این شنودها توسط آژانس امنیت ملی آمریکا انجام شده اما به گزارش خبرگزاری رویترز، سرویس اطلاعاتی نروژ در همین روز این بخش از این گزارش را تکذیب کرد.

به نوشته رویترز، «کی‌یل گراندهاگن»، رئیس آژانس اطلاعات نظامی نروژ، در یک نشست خبری گفت که: «این اقدام، گردآوری اطلاعات از نروژ علیه نروژ نبود بلکه جمع‌آوری اطلاعات توسط نروژ بود که با آمریکایی‌ها نیز در میان گذاشته شد.»

وی افزود: «این گردآوری اطلاعات توسط سرویس اطلاعاتی نروژ و به منظور حمایت از عملیات‌های نظامی نروژ در مناطق بحرانی خارج از کشور، یا جنگ علیه تروریسم که آن هم در خارج از کشور است انجام شده‌است.»

در گزارش روزنامه «داگبلادت» آمده‌است که اطلاعات ۳۳٫۱۹ میلیون مکالمه تلفنی از دهم دسامبر ۲۰۱۲ تا هشتم ژانویه ۲۰۱۳ شنود شده و این میزان از شنود می‌تواند تمامی ۵٫۱ میلیون نفر جمعیت نروژ را دربر گرفته باشد.

«اِرنا سولبرگ»، نخست‌وزیر نروژ روز سه‌شنبه پس از شنیدن گزارش روزنامه «داگبلادت» در مصاحبه‌ای به رادیو و تلویزیون دولتی نروژ (ان.آر.کی) با اشاره به آمریکا گفت که: «دوست‌ها نباید از هم جاسوسی کنند. انجام کارهای اطلاعاتی، مشروع است اما این اقدامات باید هدفمند باشد و تنها موارد مشکوک را هدف بگیرد.»

شنودهای ایالات متحده که در پی افشای اسنادی از سوی ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، برملا شده به نوشته نشریه‌های مهم اروپایی مکالمات میلیون‌ها شهروند اروپایی ازجمله ۳۵ تن از رهبران جهان را نیز دربر می‌گیرد که در آن میان نام آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، نیز به‌ چشم می‌خورد.

چندی پیش نیز یک برنامه خبری در برزیل گزارش داده بود که آژانس امنیت ملی آمریکا به جاسوسی و کسب اطلاعات از ای‌میل‌ها، مکالمات تلفنی و پیامک‌های دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل، و انریکه پینیا نی‌یتو، رئیس جمهوری مکزیک، پرداخته است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز دوشنبه ۲۷ آبان گفت که در مورد اتهامات شنودهای آمریکا از دیگر کشورها، باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد ولی افزود: «مهم‌تر از این آن است که اعتماد بار دیگر بازگردد.»

شنود استرالیا از اندونزی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اندونزی روز دوشنبه، در اعتراض به شنود تلفن رئیس جمهور این کشور توسط استرالیا، سفیر خود را در کانبرا برای «مشورت» فراخواند.

براساس افشاگری‌های ادوارد اسنودن، کارمند پیشین دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، سازمان‌های اطلاعاتی استرالیا در سال ۲۰۰۹ تلفن رئیس جمهوری اندونزی و همسرش و شماری دیگر از مقامات بلندپایه اندونزی از جمله معاون رئیس جمهور را زیرکنترل گرفته بود.

اندونزی این اقدام استرالیا را «خلاف مقررات بین المللی و اقدامی غیردوستانه» خوانده و گفته است در همکاری‌های خود با استرالیا تجدید نظر خواهد کرد.

دولت استرالیا اخیرا خواستار همکاری اندونزی برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی به استرالیا شده‌است.
XS
SM
MD
LG