لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

اسنودن: آمریکا و بریتانیا در نظارت مجرمانه بزرگ‌ترین متخلفان‌اند


ادوارد اسنودن می‌گوید افشاگری‌اش موجب شده است که در جهان بحث اصلاح روند‌های نظارتی مطرح شود
ادوارد اسنودن می‌گوید افشاگری‌اش موجب شده است که در جهان بحث اصلاح روند‌های نظارتی مطرح شود
طبق گزارش‌ها ادوارد اسنودن٬ کارمند پیمانکار پیشین در سازمان امنیت ملی ایالات متحده٬ بریتانیا و آمریکا را از لحاظ نظارت مجرمانه٬«بزرگترین متخلفان» خوانده است.
ادوارد اسنودن در متنی که ۱۳ آبان ماه در نشریه آلمانی «اشپیگل» منتشر شده٬ آورده است مدارک فاش شده نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا و آژانس امنیت ملی بریتانیا «بزرگترین متخلفان» حوزه نظارت جمعی مجرمانه هستند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز ادوارد اسنودن در این متن که با نام «مانیفست حقیقت» منتشر شده٬ اظهار کرده است که تاکیدی که حال کشورهای مختلف بر زیر نظر قرار دادن فعالیت آژانس‌های اطلاعاتی می‌کنند٬ نشان می‌دهد که او در افشا کردن روش‌های سرویس‌های مخفی آمریکا محق بوده است.

افشاگری‌های ادوارد اسنودن درباره نظارت جمعی آمریکا -بر اساس اسنادی که در اختیار رسانه‌ها قرار داده- مواردی چون شنود مکالمات تلفنی رهبران جهان را نیز در بر می‌گیرد؛ موضوعی که خشم هم‌پیمانان ایالات متحده را به همراه داشته است.

برپایه اسنادی که ادوارد اسنودن در اختیار رسانه‌ها قرار داده، اسرائیل٬ آلمان٬ برزیل٬ اسپانیا٬ فرانسه و ایران از جمله هدف‌هایی بوده‌اند که سازمان امنیت ملی آمریکا آنها را تحت نظارت و شنود قرار داده است.

مقام‌های اروپايی و آمريکای لاتين به اين گزارش‌ها واکنش‌های انتقادآميز نشان داده‌اند و در مواردی سفیر آمریکا در کشورشان را احضار کرده و یا با باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آن کشور گفت‌وگو کرده‌اند.

در عین حال ۸ آبان‌ ماه روزنامه واشینگتن‌پست بر پایه اسناد افشاده شده از سوی آقای اسنودن گزارش کرد که سازمان امنیت ملی آمریکا به همکاری همتای بریتانیایی خود به داده‌های سرویس‌های یاهو و گوگل در مراکز مختلف آنها در جهان دسترسی پیدا کرده است.

در این زمینه اریک اشمیت٬ مدیر گوگل ۱۲ آبان‌ ماه در گفت‌و‌گو با روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌جورنال» گفته اگر رخنه سازمان امنیت ملی آمریکا در داده‌های این کمپانی حقیقت داشته باشد٬این اقدام «به راستی شنیع» است.

ادوارد اسنودن که طبق گزارش‌ها اکنون در روسیه به سر می‌برد در متنی که در روزنامه اشپیگل منتشر شده از اقدام خود مبنی بر فاش کردن شنودهای آمریکا دفاع کرده و گفته است که این اقدام موجب شده است که در جهان بحث اصلاح روند‌های نظارتی مطرح شود.

او افزوده است: شهروندان باید علیه سرکوب اطلاعاتی که برای عموم دارای اهمیت اساسی‌ست٬ بجنگند. افرادی که حقیقت را بازگو می‌کنند مجرم نیستند.

آمريکا بدون اشاره به مورد خاصی از این اتهام‌ها گفته است برای مبارزه با تروريسم است که اين اقدامات را در مورد حکومت‌های دوست و دشمن انجام می‌دهد.

با این‌حال جان کری٬ وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی تایید کرد که در عملیات شنود آمریکا زیاده ‌وی شده است و اطمینان داد که باراک اوباما مصمم به جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده در زمینه گردآوری اطلاعات است.
XS
SM
MD
LG