لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

مدیر امنیت ملی آمریکا شنود تلفنی ۷۰ میلیون فرانسوی را تکذیب کرد


جیمز کلَپر، مدیر آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا.
جیمز کلَپر، مدیر آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا.
جیمز کلَپر، مدیر آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه، سی‌ام مهر، گزارش‌های مربوط به «شنود ایالات متحده از اطلاعات ۷۰ میلیون شهروند فرانسوی» را تکذیب کرد.

واکنش آقای کلپر به گزارشی است که از سوی روزنامه فرانسوی لوموند چاپ شده و در آن آمده است که آژانس امنیت ملی آمریکا «به‌ طور گسترده‌» شهروندان فرانسوی را ردیابی اطلاعاتی کرده است، به طوری که «تنها طی یک ماه ۷۰ میلیون مکالمه تلفنی ردیابی شده است».

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، جیمز کلپر در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه انتشار یافت نوشته‌ است: «مقاله‌های اخیر منتشر شده در روزنامه فرانسوی لوموند حاوی اطلاعات غیردقیق و گمراه‌کننده در مورد فعالیت‌های اطلاعاتی ایالات متحده در خارج از کشور است.»

وی تأکید کرد: «این اتهام که آژانس امنیت ملی آمریکا داده‌های ثبت‌شده مکالمات تلفنی بیش از ۷۰ میلیون شهروند فرانسوی را گردآوری کرده کذب است.»

آقای کلپر گفت که در مورد جزئیات فعالیت‌های تجسسی کشورش صحبت نخواهد کرد، اما این نکته را پذیرفت که «ایالات متحده اطلاعاتی از این نوع را که در تمامی کشورها گردآوری می‌شود جمع می‌کند».

بیانیه رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا در مورد اتهام دیگر مندرج در روزنامه لوموند مبنی بر این‌ که «آمریکا دیپلمات‌های فرانسوی در واشینگتن و سازمان ملل را شنود کرده» واکنشی نشان نداده است.

در گزارش دوم لوموند جزئیاتی از نحوه استفاده آمریکا از «بدافزار رایانه‌ای و تکنیک‌های شنود تلفنی برای زیر نظر گرفتن دیپلمات‌های فرانسوی در واشینگتن و سازمان ملل» ذکر شده‌ است.

هر دو گزارش روزنامه لوموند بر اساس داده‌های افشاشده توسط ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که سندهای محرمانه‌ای را افشا کرده، تهیه و تنظیم شده‌اند.

در همین ارتباط روزنامه آلمانی اشپیگل نیز پیش از این مسئله زیر نظر گرفتن دیپلمات‌های فرانسوی توسط آمریکا را گزارش کرده و همچنین نوشته بود که آژانس امنیت ملی آمریکا ای‌میل‌های فلیپه کالدرون، رئیس‌جمهوری پیشین مکزیک، را تحت نظر داشته است.

روزنامه واشینگتن پست نیز از وجود یک برنامه جهانی جاسوسی اینترنتی به نام «جینی» پرده برداشته است.

گزارش جدید لوموند نیز به برنامه «جینی» اشاره کرده و می‌نویسد که اطلاعاتی که با استفاده از این برنامه از دیپلمات‌های فرانسوی جمع‌آوری شده‌ بود به ایالات متحده کمک کرد تا بر نتیجه رأی‌گیری شورای امنیت درخصوص اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در تاریخ نهم ژوئن ۲۰۱۰ تأثیر بگذارد.

بنا بر این گزارش، ایالات متحده در آن تاریخ نسبت به نتیجه منفی این رأی‌گیری نگرانی داشته و در این زمینه به کمک فرانسه احتیاج داشته است.

وزیر خارجه فرانسه این گزارش‌ها را «حیرت‌آور» خوانده‌ است، در این ارتباط سفیر آمریکا در پاریس نیز برای ادای توضیحات به وزارت خارجه احضار شده و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، نیز ناچار شد روز ۲۹ مهرماه در این مورد با فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی خود، تماس تلفنی داشته باشد.

مسئله شنود در ایتالیا

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه دیداری با انریکو لِتا، نخست‌وزیر ایتالیا، داشت که در این دیدار آقای لتا از وی در مورد گزارش‌های اخیر مربوط به شنود ارتباطات بین‌المللی ایتالیا توسط آمریکا توضیح خواست.

رسانه‌های ایتالیایی با استناد به اسناد افشاشده توسط اسنودن گزارش داده‌اند که آژانس امنیت ملی آمریکا تماس‌ها از طریق اسکایپ، ای‌میل، و جستجوهای اینترنتی شهروندان ایتالیا را زیر نظر گرفته است.

این گزارش همچنین افزوده است که آژانس امنیت ملی آمریکا به نمایندگان پارلمان ایتالیا خبر داده که این شنودها و نظارت‌ها باعث شده تا در سال ۲۰۱۰ از یک حمله ستیزه‌جویان الجزایری در ناپل ایتالیا جلوگیری شود.
XS
SM
MD
LG