لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

اشپیگل: شنود مکالمه سفیر ایران در مورد حمله شیمیایی توسط اسد


قربانیان حمله شیمیایی به غوطه شرقی در سوریه. ۲۱ اوت ۲۰۱۳.
قربانیان حمله شیمیایی به غوطه شرقی در سوریه. ۲۱ اوت ۲۰۱۳.
بنا بر گزارش‌ها سازمان اطلاعات خارجی آلمان می‌گوید اطلاعاتی دارد که مسئولیت حمله شیمیایی سی‌ام مرداد را متوجه حکومت بشار اسد می‌داند.

در گزارشی که در روزنامه آلمانی اشپیگل منتشر شده این روزنامه از جمله به شنود سازمان اطلاعات آلمان از گفت‌وگویی میان یکی از «اعضای ارشد حزب‌الله لبنان»، که نیروهای آن در جنگ سوریه به نفع بشار اسد حضور دارند، و «سفیر ایران» اشاره می‌کند که در آن به موضوع حمله شیمیایی توسط بشار اسد اشاره می‌شود.

بنا بر این گزارش عضو حزب‌الله می‌گوید که «اسد عصبی شده، با دادن چنین دستوری اشتباه بزرگی کرده است».

این گزارش در عین حال -بنا بر آنچه اشپیگل نوشته است- می‌گوید استفاده از سلاح شیمیایی در حومه دمشق به این خاطر بوده که حکومت درگیر جنگی مهم برای پایتخت است و این سلاح می‌توانسته علیه شورشیان به کار رود، اما ارتش «اشتباها» مقدار زیادی از آن را استفاده کرده است.

دولت‌های غربی پیشتر نیز حکومت سوریه را متهم به انجام حملات شیمیایی کرده بودند.

دمشق نیز مخالفان را مسئول چنین حملاتی می‌داند.

در همین حال پاریس نیز روز دوشنبه رسما دولت بشار اسد را متهم کرد که دست به «حمله شیمیایی گسترده‌ای» در روز سی‌ام مرداد ماه در حومه دمشق زده است و بشار اسد هشدار داد که هر اقدام نظامی علیه سوریه به «جنگی منطقه‌ای» بیانجامد.

فرانسه متهم می‌کند

دولت فرانسه یازدهم شهریور ماه اعلام کرد اطلاعاتی «انکارنشدنی» در اختیار دارد که بنا بر آنها «حمله شیمیایی گسترده» ۳۰ مرداد به حومه دمشق نمی‌توانسته کار کس دیگری به جز نیروهای دولت سوریه باشد.

ژان مارک ایرو، نخست‌وزیر فرانسه، گزارشی در این مورد را که سازمان‌های اطلاعاتی آن کشور تهیه کرده و در ۹ صفحه‌ است در اختیار پارلمان آن کشور گذاشت.

پیش از آن نخست‌وزیر و نمایندگان در جلسه‌ای دو ساعت و نیمه در این مورد گفت‌وگو کردند و سپس عصر روز دوشنبه یازدهم شهریورماه، دولت فرانسه رسما دمشق را متهم کرد.

در این گزارش، دولت سوریه به استفاده از گازهای «شدیدا مرگ‌آور» از جمله گاز ضد اعصاب «سارین» در مواردی مختلف برای «ایجاد دهشت» در میان غیرنظامیان، متهم شده است.

نخست وزیر فرانسه گفت که سازوکارهای اطلاعاتی آن کشور براساس فیلم‌های ویدیویی، دست‌کم ۲۸۱ جسد را شمرده‌اند و گزارش‌های مربوط به کشته شدن حدود ۱۵۰۰ تن با تلفاتی که درمواقع چنین حمله سنگین شیمیایی وارد می‌شود، مطابقت دارد.

پیشتر جان کری، وزیر خارجه آمریکا با متهم کردن حکومت سوریه به دست داشتن در این حمله، شمار کشته‌شدگان را دست‌کم ۱۴۲۹ نفر عنوان کرده بود.

در این گزارش گفته می‌شود که حملات با موشک انجام شده و مخالفان توانایی چنین کاری را ندارند.

دولت روسیه و دمشق می‌گویند دست کم یکی از موشک‌ها از جایی پرتاب شده که در کنترل مخالفان است؛ این یکی از دلایلی‌ست که دولت بشار اسد و مسکو، مخالفان را به دست داشتن در حملات ۳۰ مرداد متهم می‌کنند.

قرار است روز چهارشنبه پارلمان فرانسه موضع دولت درقبال سوریه را بررسی کند.

بنا بر آنچه نخست‌وزیر فرانسه گفته است، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری آن کشور، می‌خواهد وارد ائتلافی با کشورهایی شود که قصد دارند دست به اقدامی نظامی علیه سوریه بزنند.

پاریس نیز تصمیم‌گیری در این مورد را به رای پارلمان آن کشور گذاشته است.

پیشتر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نیز با اعلام اینکه قصد حمله به سوریه را دارد از کنگره آن کشور خواست در این مورد موافقت نهایی خود را اعلام کند.

در هر دو مورد، رؤسای جمهوری خود و بدون اجازه پارلمان مجازند راسا برای اقدام نظامی علیه کشورهای دیگر تصمیم بگیرند.

اسد هشدار می‌دهد

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه همزمان با طرح اتهام‌ها از سوی پاریس، با روزنامه فرانسوی «فیگارو» گفت‌وگو کرده و هشدار داده است که هر حمله به «جنگی منطقه‌ای» خواهد انجامید و «منافع فرانسه» را به خطر خواهند انداخت.

رئیس‌جمهوری سوریه با غیرمنطقی نامیدن حمله شیمیایی به دست خودش گفت دولت‌هایی که او را به چنین اقدامی متهم کرده‌اند «باید مدارک آن را نشان دهند».

اسد به فیگارو گفته است «فرض کنید که ارتش ما می‌خواهد از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند، آیا ممکن است که آن را در جایی استفاده کند که خود در آن است، جایی که سربازان ما زخمی شده‌اند و بازرسان سازمان ملل نیز این را در دیدارهای خود از بیمارستان‌هایی که در آن مداوا می‌شدند، شاهد بوده‌اند.»

رئیس‌جمهوری سوریه می‌گوید حمله احتمالی به سوریه آتشی در انبار باروت است.

مثالی که پیشتر رهبر جمهوری اسلامی، از مهم‌ترین هم‌پیمانان دمشق نیز در مورد اقدام نظامی علیه آن کشور، از آن استفاده کرده بود.

جنگ داخلی سوریه دو سال و نیم است که ادامه دارد و تا کنون بیش از صدهزار قربانی هفت میلیون آواره داشته است.
XS
SM
MD
LG