لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

سازمان ملل: هفت ميليون سوری آواره شده اند


آوارگان سوری در اردن
آوارگان سوری در اردن
يک مقام سازمان ملل متحد روز دوشنبه دوم سپتامبر گفته است، در جريان جنگ داخلی سوريه بيش از ۵ ميليون نفر در داخل مرزهای اين کشور آواره شده‌اند و دو ميليون نفر ديگر نیز به کشورهای همسايه گريخته‌اند . این مقام سازمان ملل اضافه کرده است که کمک های بين المللی برای آوارگان کافی نيست.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، براساس آماری که سازمان ملل متحد ارائه کرده است تقريبا يک سوم مردم سوريه آواره شده اند

طارق کردی، نماينده آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در سوريه به خبرگزاری آسوشتيدپرس گفته است: کمک هايی که توسط جامعه بين المللی ارسال می شود بسيار کمتر از نيازهای آوارگان سوری است.

گزارش ها حاکی است که از زمان آغاز بحران در سوريه در دو سال و نيم پيش تا کنون بيش از ۱۰۰ هزار نفر در نا آرامی ها در اين کشور جان خود را از دست داده اند.

اين در حالی است که طی روز های اخير مساله استفاده از سلاح شيميايی در حومه دمشق بحران در سوريه را وارد مرحله تازه ای کرده است.

مقام های کشورهای غربی می گويند شواهد و اسنادی در اختيار دارند که نشان می دهد نيروهای دولتی از سلاح های شيميايی استفاده کرده اند.

گزارش اطلاعاتی دولت فرانسه حاکی است که نیروهای طرفدار بشار اسد ، رییس جمهوری سوریه، در عملیاتی «گسترده و هماهنگ» در ۲۱ اوت در حومه دمشق از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند.

یک منبع دولت فرانسه درباره این گزارش به خبرگزاری رویترز گفته است که براساس برآوردهای سازمان های اطلاعاتی و ارتش فرانسه نیروهای دولتی سوریه در این حمله شیمیایی نقش داشته اند.

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه ، خواستار اقدام نظامی علیه حکومت بشار اسد شده است.

در همين زمينه، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز يکشنبه اول سپتامبر گفته بود که ايالات متحده اسناد و مدارکی در اختيار دارد که نشان می‌دهد از گاز «سارين» در سوريه استفاده شده است. اين اسناد و مدارک بر اساس نمونه‌های خون و موی قربانيان حمله شيميايی در سوريه است که توسط نخستين گروه های امدادی در اين منطقه جمع‌آوری شده است.

همچنين براساس ارزيابی اطلاعاتی که کاخ سفيد روز جمعه در خصوص استفاده حکومت بشار اسد از سلاح شيميايی منتشر کرد،‌ ۱۴۲۹ نفر در حمله شيميايی به حومه دمشق کشته شدند که دست کم ۴۲۶ نفر از آنها کودک بودند.

اين در حالی است که باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا گفته است که کشورش به استفاده از سلاح شيميايی توسط حکومت سوريه واکنش نشان خواهد داد.

آقای اوباما روز شنبه تاکيد کرد که تصميم گرفته است تا آمريکا عليه حکومت سوريه دست به اقدام نظامی بزند، اما خواهان موافقت کنگره آمريکا با چنين اقدامی است.

رييس جمهوری آمريکا همچنين بارديگر تاکيد کرده بود که اقدام نظامی آمريکا عليه سوريه به لحاظ زمانی محدود، ولی چنان قدرتمند خواهد بود که مانع استفاده مجدد از سلاح شيميايی شود.
XS
SM
MD
LG