لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۳

ادامه واکنش‌ها به شنود اروپایی‌ها در آمریکا


سازمان امنیت ملی آمریکا در مرکز واکنش‌هایی‌ست که گزارش‌ها درباره شنود و جاسوسی تلفنی با خود همراه داشته‌اند
سازمان امنیت ملی آمریکا در مرکز واکنش‌هایی‌ست که گزارش‌ها درباره شنود و جاسوسی تلفنی با خود همراه داشته‌اند
در حالی‌که رئیس‌جمهوری آمریکا و مقام‌های کاخ سفید، طی روزهای گذشته تلاش کرده‌اند تا به هم‌پیمانان اروپایی خود درباره شنود مکالمات و جاسوسی‌‌های تلفنی اطمنیان خاطر دهند، اما این موضوع همچنان واکنش‌های زنجیره‌واری را همراه داشته است.

آلمان اعلام کرده است که رئیس سازمان امنیت داخلی و خارجی آلمان رهسپار واشینگتن می‌شود تا تحقیات در مورد زیر نظر داشتن مکالمات تلفنی صدر اعظم آن کشور از سوی سازمان امنیت ملی آمریکا «به پیش برود».

این تحقیقات وعده‌ای‌ست که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان داده است؛ زمانی‌که مقام‌های آلمانی‌ها در واکنش به گزارش درباره شنود صدر اعظم خود آن را «غیر قابل قبول» نامیدند.

فرانسه و آلمان از آمریکا خواسته‌اند تا پیش از پایان سال میلادی ۲۰۱۳ با آنها توافق‌نامه «ضد جاسوسی» امضا کند.

اسپانیا نیز سفیر آمریکا را احضار کرده است تا از او در مورد گزارش‌های تازه درباره شنود و جاسوسی تلفنی به دست ایالات متحده، توضیح بخواهد؛ آنچه پیشتر کشورهایی مانند فرانسه نیز انجام داده بودند.

گزارش‌های تازه به نظر می‌رسد نگرانی‌ها را بیشتر کرده است؛ روزنامه بریتانیایی گاردین دوم آبان ماه گزارشی را بر اساس «سندی از اسناد اداورد اسنودن» منتشر کرد که بر اساس آن یک مقام آمریکایی از فهرستی از ۲۰۰ شماره تلفن تهیه کرده و از سازمان امنیت ملی خواسته است تا آنها را زیر نظر بگیرد. در میان این ۲۰۰ شماره تلفن، شماره ۳۵ تن از رهبران جهان نیز وجود دارد.

نام این رهبران و افراد عنوان نشده است، اما این گزارش تنها یک روز پس از آن منتشر شد که اشپیگل آلمانی از شنود مکالمات تلفن شخصی آنگلا مرکل سخن گفت.

از آن زمان دیگر سران اروپایی نیز به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا اخیرا بیانیه‌ای صادر کرده و گفته‌اند «بی‌اعتمادی» به آمریکا می‌تواند بر جنگ علیه تروریسم تاثیر بگذارد.

آنچه در خود ایالات متحده نیز به شکلی مشابه در برخی رسانه‌ها بیان شده‌است.

روزنامه نیویورک تایمز سوم آبان ماه در مقاله‌ای با اشاره به اختلافات بر سر جنگ داخلی سوریه، نگرانی از اختلافات داخلی آمریکا که تصویب بودجه را به عقب انداخت و بازارهای مالی را تهدید کرد و اکنون نیز موضوع شنودها می‌گوید اوباما با وجود وعده‌هایی که به هم‌پیمانان اروپایی خود برای بهبود روابطی که در زمان جرج بوش صدمه دیده بود، داد، اکنون غیرقابل اتکا می‌نماید.

آنگلا مرکل در تازه‌ترین واکنش به شنودها و نیز توافق‌نامه ضدجاسوسی که خواستار آن شده گفته است «گاهی ما لازم داریم همه‌چیز روشن و صریح باشد که البته این به موازات روح هم‌پیمانی‌ست».

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز با مرکل هم‌صدا شده و گفته است «این رفتارها و کنش‌ها قابل قبول نیست».

برخی از مقام‌های اروپایی حتی پیشنهاد کرده‌اند که مذاکرات بر سر توافق‌نامه تجارت آزاد این اتحادیه و ایالات متحده، که از آن به عنوان بزرگ‌ترین توافق‌نامه تجارت آزاد جهان نام برده می‌شود، فعلا متوقف شود.

البته در این مورد صدر اعظم آلمان می‌گوید به چنین موضوعی فکر نکرده است.

باراک اوباما پیشتر در گفت‌وگویی تلفنی به خانم مرکل اطمنیان داده بود تلفن او شنود نمی‌شود. البته مشخص نیست که آیا تلفن او قبلا شنود می‌شده یا نه. سخنگوی کاخ سفید نیز از پاسخ دادن به این پرسش سرباز زده است.

علاوه بر سران اروپایی، پیشتر نیز گزارش‌هایی منتشر شده‌ بودند که آمریکا مکالمات تلفنی، ایمیل‌ها و پیامک‌های روسای جمهوری برزیل و مکزیک را زیر نظر دارد؛ آنچه با واکنش هر دو کشور روبه‌رو شده بود.
XS
SM
MD
LG