لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۱

گاردین: آمریکا فهرستی از رهبران جهان را برای شنود داشته است


ساختمان سازمان امنیت ملی آمریکا
ساختمان سازمان امنیت ملی آمریکا
اخبار مربوط به شنودها و ردیابی اطلاعاتی تلفن‌های رهبران کشورهای مختلف به دست سازمان امنیت ملی آمریکا، با گزارش جدیدی از روزنامه بریتانیایی گاردین ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است.

این روزنامه دوم آبان ماه گزارشی را بر اساس «سندی از اسناد اداورد اسنودن» منتشر کرد که بر اساس آن یک مقام آمریکایی از فهرستی از ۲۰۰ شماره تلفن تهیه کرده و از سازمان امنیت ملی خواسته است تا آنها را زیر نظر بگیرد. در میان این ۲۰۰ شماره تلفن، شماره ۳۵ تن از رهبران جهان نیز وجود دارد.

ادوارد اسنودن پیمانکار سابق سازمان‌های اطلاعاتی آمریکاست که موضوع شنود را برملا کرده و اکنون در روسیه پناهنده است.

این موضوع تنها اندکی پس از تازه‌ترین گزارش‌ها در مورد شنود شهروندان خارجی و مقام‌های عالی‌رتبه سیاسی کشورهای دیگر منتشر می‌شود.

سازمان امنیت ملی آمریکا قرار بود این شماره تلفن‌ها را از دولتمردان در واشینگتن بگیرد.

نام این افراد که بنا بوده مکالمات آن‌ها زیر نظر گرفته شود و نیز نامی از کسی که این درخواست را ارائه کرده، ذکر نشده است.

این فرد از اداره «اس‌آی‌دی» که بخشی از سازمان امنیت ملی‌ست و کار آن به‌طور عمومی زیر نطر گرفتن مکالمات‌ است، خواسته بود تا چنین کاری کند.

گاردین می‌گوید بسیاری از این شماره‌ها از قبل در این اداره وجود داشته‌اند اما ۴۳ شماره جدید به آنها اضافه شده است.

در عین حال بر اساس این گزارش نتایج چندانی از این کار به دست نیامده است.

با اینکه نامی از افرادی که زیر نظر گرفته شده‌اند به میان نیامده است، هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، یک روز پیش از این گزارش، گفته بود تلفن همراه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، به وسیله سازمان امنیت ملی آمریکا شنود میشده است.

پس از آن خانم مرکل با باراک اوباما تماسی تلفنی داشته است تا در این مورد از او توضیح بخواهد.

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در این گفت‌وگوی تلفنی به صدر اعظم آلمان اطمینان داد که سازمان امنیتی آن کشور مکالمات او را شنود نمی‌کند.

با این همه مشخص نیست که آیا این کار قبلاً انجام می‌شده است یا نه و سخنگوی کاخ سفید نیز از دادن توضیح بیشتر در باره آن سرباز زده است.

علاوه بر خانم مرکل برخی دیگر از روسای دولت‌های کشورهای اروپایی در این مورد از آمریکا توضیح خواسته‌اند.

اشپیگل اخیراً از قول ادوارد اسنودن نوشته بود آژانس امنیت ملی آمریکا ایمیل‌های فلیپه کالدرون، رئیس‌جمهوری پیشین مکزیک را تحت نظر داشته است.

یک ماه قبل نیز یک برنامه خبری در برزیل، گزارش داده بود که آژانس امنیت ملی آمریکا به جاسوسی و کسب اطلاعات از ایمیل‌ها، مکالمات تلفنی و پیامک‌های دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل و انریکه پینا نیتو رئیس جمهوری مکزیک پرداخته است.
XS
SM
MD
LG