لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

۸۰۰ «عضو فعال شرکت‌های هرمی» در سال جاری راهی زندان شده‌اند


صحنه‌ای از دستگیری‌های پیشین اعضای شرکت‌های هرمی در تهران.
صحنه‌ای از دستگیری‌های پیشین اعضای شرکت‌های هرمی در تهران.
بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اطلاعاتی در ایران با انجام عملیات‌های ضربتی در سال جاری «۸۰۰ عضو فعال شرکت‌های هرمی» را شناسایی، دستگیر و با حکم دادگاه به زندان فرستاده‌اند.

خبرگزاری مهر روز یکشنبه با درج این خبر نوشت که در سال جاری بیش از ۱۵۰ شرکت هرمی شناسایی و متلاشی شده و شش سرشاخه اصلی شرکت‌های هرمی نیز به زندان اوین فرستاده شده‌اند.

خبرگزاری مهر با ذکر نام سرشاخه‌های اصلی دستگیر شده در ادامه می‌نویسد: «نیروهای اطلاعاتی پس از ماه‌ها تحقیق و بررسی و عملیات تجسس در یک سال گذشته موفق به متلاشی کردن ده‌ها شرکت هرمی شده و بیش از ۱۱۰ سرشاخه و عضو فعال این شرکت‌ها را دستگیر و با حکم دادگاه روانه زندان کردند.»

شرکت‌های هرمی از طریق تبلیغ و فروش یک کالا توسط خریدار به خریداران بعدی گسترش می‌یابند و این نوع بازاریابی در دهه اخیر در ایران رواج زیادی یافته‌است.

پلمب یکی از شرکت‌های هرمی در تهران، ۱۰ مارس ۲۰۱۱.
در ایران بر پایه قانون، مجازات فعالیت هرمی، علاوه بر برگرداندن مال، شش ماه تا سه سال زندان و جزای نقدی به دو برابر اموالی که از طریق مذکور به دست آورده شده، مقرر شده‌است.

روزنامه کیهان، بیست‌ویکم اسفندماه گذشته از قول «معاون اقتصادی وزارت اطلاعات» از دستگیری «شش هزار نفر در یک روز» در جریان «پلمب ۳۱۳ دفتر شرکت هرمی» در تهران خبر داد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در همان روز خبر داد که این شش هزار نفر «از مالباختگان و فریب‌خوردگان گرفتار در این دفاتر بود که به خانواده‌های خود تحویل داده شدند.»

بر اساس اعلام خبرگزاری‌های ایران در اوائل بهمن‌ماه ۸۹ نیز در یک عملیات ضربتی در تهران، هزار نفر از اعضای شرکت‌های هرمی دستگیر شده و ۵۰ محل فعالیت این شرکت‌ها نیز پلمب شد.

در آن زمان خبرگزاری مهر اعلام کرد که افراد بازداشت شده که «در ۵۰ خانه تیمی در حوالی منطقه سعادت‌آباد تهران متمرکز بودند» دستگیر و تمامی اسناد و مدارک آنها مبنی بر فعالیت در شرکت‌های هرمی ثبت و ضبط شد.

در ماه آذر ۸۹ نیز مسئول بخش مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات گفت که «۲۰ شرکت هرمی در ایران از آذرماه سال گذشته تا آذر امسال شناسایی و به طور ۱۰۰ درصد منهدم شده‌است.»

به گفته علی تقوی «در شرکت‌های هرمی با فریب افراد بیکار به بهانه فعالیت در کارخانه‌های مهم و معتبر آنها را ابتدا جذب کرده و سپس به بهانه حرفه‌آموزی در یک دوره آموزشی با نحوه فعالیت این شرکت‌ها آشنا می‌کنند.»

اردیبهشت‌ماه ۸۹ نیز احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، از حمله این نیرو به ۴۰۰ دفتر شرکت‌های هرمی در غرب شهر تهران و دستگیری صدها تن خبر داده بود.
XS
SM
MD
LG