لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

طالبان افغانستان سفر هیئت خود به تهران را تأیید کرد


نشان حکومت طالبان افغانستان موسوم به « امارت اسلامی افغانستان».
نشان حکومت طالبان افغانستان موسوم به « امارت اسلامی افغانستان».
طالبان افغانستان، روز دوشنبه ۱۳ خرداد، با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه خبریش، سفر هیئتی از این گروه به تهران را تأیید کرد و از سفر سه روزه این هیئت به تهران خبر داد.

خبرگزاری فارس روز یازدهم خرداد از قول یک «منبع آگاه» نوشته بود که هیئتی از اعضای نمایندگی سیاسی طالبان در قطر به سرپرستی «طیب آقا» با مقامات امنیتی ایران در تهران ملاقات کرده است.

«قاری یوسف احمدی»، سخنگوی امارت اسلامی افغانستان، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه خبری طالبان افغانستان با تأیید این خبر نوشت که این سفر «چندی پیش» انجام شده و سه روز به طول انجامیده است.

وی در این بیانیه افزوده است که «این سفر به منظور گفت‌وگو درخصوص موضوعات مورد علاقه دو طرف صورت گرفت؛ و هیئت امارت اسلامی پس از بحث و رایزنی با طرف ایرانی بار دیگر تهران را ترک کرد.»

طالبان افغانستان پس از دست یافتن به بخش اعظم افغانستان در سال ۱۹۹۶ حکومت خود را «امارت اسلامی افغانستان» نامیدند ولی این حکومت در سال ۲۰۰۱ ساقط شد.

از آن تاریخ جنگی دوازده ساله میان این گروه با دولت حامد کرزی جریان داشته‌است؛ سفر تازه هیئت طالبان افغانستان به تهران نشانگر آن است که ایران به دنبال ایفای نقش مهم‌تری به عنوان میانجی بین دو گروه متخاصم است.

سفر هیئتی از طالبان افغانستان به تهران امری کم‌سابقه است و این گروه سنی‌مذهب تاکنون روابط دوستانه‌ای با حکومت روحانیون شیعه در ایران نداشته است.

در این میان حملات طالبان به نیروهای دولتی و هم‌چنین به غیرنظامیان در افغانستان هم‌چنان ادامه دارد و روز دوشنبه نیز یک حمله انتحاری به یک گشت آمریکایی در بیرون از یک بازار در شهرستان سمکنی ولایت پکتیا در شرق افغانستان ۱۰ کشته برجای گذاشت که ۹ تن از آنها کودکان مدرسه‌ای بودند.

شرکت طالبان در نشستی در تهران

خبرگزاری فارس روز یازدهم خرداد هم‌چنین از حضور افراد طالبان افغانستان در نشستی موسوم به «نشست بیداری اسلامی» در تهران خبر داد که طالبان این موضوع را نیز روز دوشنبه تأیید کرد.

خبرگزاری فارس نوشته بود که در نشست بیداری اسلامی در تهران که اردیبهشت‌ماه برگزار شد محمدالله نعمانی، وزیر تحصیلات عالی طالبان، و شمس‌الدین پهلوان، والی قبلی میدان وردک در زمان حکومت طالبان، شرکت داشته‌اند.

بیانیه روز دوشنبه طالبان با تأیید این خبر نوشت که سفر این هیئت «بنا به دعوت رسمی جمهوری اسلامی ایران» انجام شد.

به نوشته این بیانیه «مقام‌های امارت اسلامی» با مقامات عالی‌رتبه ایرانی نیز «دیدارهایی مثبتی داشتند که از این جمله می‌توان به موضوع مهاجران افغان مقیم ایران اشاره کرد.»

«قاری یوسف احمدی»، سخنگوی امارت اسلامی افغانستان، در پایان این بیانیه نوشت که «پیش از این نیز نمایندگان امارت اسلامی افغانستان با حضور در کنفرانس‌های فرانسه و ژاپن دیدگاه امارت اسلامی را اعلام کرده بودند که نتایج مثبتی در پی داشت.»
XS
SM
MD
LG