لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

سه روز مانده به پایان آذر، دولت از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در همین ماه خبر داد


محمدرضا رحیمی (وسط)، معاون اول رئیس جمهور ایران
محمدرضا رحیمی (وسط)، معاون اول رئیس جمهور ایران
معاون اول رئیس جمهور ایران روز شنبه، تنها سه روز مانده به پایان آذرماه خبر داد که اصلاح قیمت‌ها در چارچوب طرح هدفمندسازی یارانه‌ها «در همین ماه و در آینده‌ای بسیار نزدیک» انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور و رئیس کارگروه ویژه کنترل بازار روز شنبه از یک «انقلاب در بخش اقتصادی و معیشت مردم» خبر داد و افزود: «در همین ماه و در آینده‌ای بسیار نزدیک، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با محوریت اصلاح قیمت‌ها آغاز می‌شود.»

انتظار می‌رود که اعلام رسمی اصلاح قیمت‌ها در مصاحبه تلویزیونی شنبه‌شب محمود احمدی‌نژاد صورت گیرد.

خبرگزاری مهر «بر اساس اعلام برخی منابع خبری» گزارش داد که دولت قصد دارد قیمت بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع، گاز طبیعی و برق و احتمالاً آب را تغییر دهد.

این خبرگزاری همچنین افزوده است که بر اساس اعلام مسئولان دولتی، قیمت جدید حامل‌های انرژی به طور ناگهانی و توسط محمود احمدی‌نژاد اعلام خواهد شد و درعین حال، تنها چند ساعت مانده به آغاز رسمی تغییر قیمت‌ها، دستور برداشت یارانه نقدی از حساب‌ها صادر خواهد شد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، حسین قضاوی، معاون اقتصادی بانک مرکزی، روز شنبه از افزایش ساعات فعالیت بانک‌ها پس از هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: «از آنجا که احتمال اجرای این قانون از فردا وجود دارد، مسئولان بانکی تا آخرین ساعات امشب در بانک‌ها می‌مانند.»

وی هم‌چنین افزود که «همه چیز منوط است به مصاحبه آقای رئیس جمهور در صدا و سیما؛ درصورتی که ایشان امشب دستور آزادسازی قیمت‌ها را صادر کنند، سیستم بانکی آمادگی همکاری‌های لازم را برای این کار خواهد داشت.»

کاهش سهمیه ویژه بنزین خودروهای شخصی

در همین حال، محمدرضا رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ایران نیز روز شنبه در همین ارتباط گفت که «این هفته، هفته آماده کردن بستر برای آغاز قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش حمل و نقل است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد رویانیان، در یک نشست خبری از کاهش ۱۵ درصدی سهمیه «ویژه و حمایتی» خودروهای شخصی از آغاز دی‌ماه و تعیین آن به میزان ۵۰ لیتر در ماه خبر داد.

این سهمیه «ویژه»، سهمیه‌ای جدا از سهمیه رسمی ۶۰ لیتر بنزین سوبسیدی در ماه برای خودروها است و محمد رویانیان از اظهار نظر در مورد آینده سهمیه رسمی ۶۰ لیتری خودداری کرد.

به گفته رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ایران، کاهش سهمیه «ویژه و حمایتی» خودروهای شخصی به منظور «حمایت دولت از سیستم حمل و نقل عمومی» انجام می‌شود و ارتباطی با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ندارد.

بنا به گفته این مقام مسئول، بنزین این سهمیه «ویژه» با قیمت هر لیتر صد تومان فروخته می‌شود و بهای بنزین بیش از این مقدار ۴۰۰ تومان در هر لیتر خواهد بود.

به گفته مشاور رئیس جمهور، این تغییر در سهمیه باعث می‌شود که در مجموع، سهمیه خودروهای شخصی که روزانه ۴۵ میلیون لیتر و برابر با تولید بنزین پالایشگاه‌های نفت ایران بود از دی‌ماه به روزانه حدود ۳۹ میلیون لیتر کاهش می‌یابد.
به گفته رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ایران، کاهش سهمیه «ویژه و حمایتی» خودروهای شخصی به منظور «حمایت دولت از سیستم حمل و نقل عمومی» انجام می‌شود و ارتباطی با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ندارد.

تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی که بر سر برنامه هسته‌ای ایران وضع شده اخیراً بخش نفت و انرژی را نیز بیش از پیش هدف قرار داده و قوانین تحریمی آمریکا شرکت‌هایی که به ایران بنزین بفروشند را تنبیه می‌کند و اتحادیه اروپا نیز فروش تجهیزاتی که در پالایشگاه‌های ایران کاربرد دارند را به ایران ممنوع کرده‌است.

ایران که تا چندی پیش بیش از ۴۰ درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج وارد می‌کرد تصمیم گرفت برای مقابله با این تحریم‌ها با تغییر کاربری مجتمع‌های پتروشیمی از آنها برای تولید بنزین و رفع کمبودها استفاده کند.

عسگر جلالیان، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تولید بنزین در پالایشگاه‌های ایران را، غیر استاندارد خوانده و گفته‌است که این نحوه تولید بنزین، نه تنها هزینه بالاتری دارد، بلکه برای مصرف‌کنندگان در صورت تماس با آن خطرناک و سرطان‌زا است.

برخی از مقام‌های ایرانی در واکنش به این اظهارات، سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل را رد کرده‌اند.

برخی دیگر از منابع ایرانی از جمله روزنامه اطلاعات، مسئله آلودگی شدید هوای تهران را با «کیفیت پایین» بنزین تولید داخل» مرتبط دانسته‌اند.
XS
SM
MD
LG