لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

علی مطهری: سپاه پاسداران شبیه یک حزب سیاسی شده‌ است


علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی.
علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی.
علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، در مصاحبه با سالنامه روزنامه «اعتماد» گفته که سپاه پاسداران با جمع کردن قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی در خود، «شبیه یک حزب سیاسی شده‌ است» و این امر «بنیان سپاه را آسیب‌پذیر کرده‌ است.»

وی در این گفت‌وگو با بیان اینکه «در سال‌های اخیر یک فضای رعب و وحشتی ایجاد کردند که حتی برخی از مراجع، سخن گفتن را دیگر صلاح نمی‌دانند» گفت که نمایندگان مجلس نیز «از برخی نهادها مانند شورای نگهبان و وزارت اطلاعات هراس دارند.»

علی مطهری در این گفت‌وگو که روز شنبه ۲۴ اسفند در ویژه‌نامه نوروزی «اعتماد» منتشر شده است، درباره پدر خود مرتضی مطهری گفته که «از قرائن بر می‌آید که اگر ایشان بود، بعد از امام [روح‌الله خمینی] قطعاً رهبر بود.»

وی در ارتباط با کشتار سال ۶۷ در زندان‌های ایران که به دستور آیت‌الله روح‌الله خمینی صورت گرفت نیز این‌گونه اظهارنظر کرد که «امام اگر سال ۶۷ آن برخورد تند را در مورد زندانیان مجاهد خلق کرد، یک بحث فقهی داشت.»

علی مطهری در ماه‌های اخیر بارها با اعلام مواضع انتقادی خود نسبت به شیوه حکومت‌داری در جمهوری اسلامی، خبرساز شده‌است.

وی از جمله انتقاد خود از شیوه برخورد حکومت با مسئله اعتراضات ۸۸ را بارها تکرار کرده‌ که این امر باعث اعلام جرم دادستان عمومی و انقلاب تهران علیه او شده‌ است.

آقای مطهری با وجود این بر مواضع خود تاکید کرده و ۲۲ دی‌ماه با اشاره به اعتراضات ۸۸ گفت که «مردم حرف‌های یک طرفه چهار سال گذشته درباره فتنه را نپذیرفته‌اند.»

وی اخیرا نیز در واکنش به توقیف روزنامه «آسمان» بدون نظر شورای نظارت بر مطبوعات گفت: «این گونه رفتار دادستانی با مطبوعات که فورا توقیف و مدیر مسئول را بازداشت کنیم برای زمان جنگ مناسب است نه زمان عادی.»

«بنیان سپاه آسیب‌پذیر شده‌است»

علی مطهری در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» در پاسخ به پرسشی در مورد میران نفوذ «ثروت و قدرت» در چهره‌های اول انقلاب و غیره گفت: «در بین چهره‌های اولیه و یاران نزدیک امام، این نفوذ و انحراف را نداشته‌ایم اما در رده‌های پایین‌تر متاسفانه وجود داشته‌است.»

وی افزود: «فرض کنید که سپاه نباید این میزان در مسائل اقتصادی وارد می‌شد چون به نوعی پیوند قدرت و ثروت بوده‌است که اخیرا عنصر سیاست هم اضافه شده است؛ یعنی قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی با هم جمع شده و پیوند خورده‌است.»

آقای مطهری می‌گوید: «سپاه، هم سیاسی شده و هم اقتصادی و شبیه یک حزب شده‌ است. ممکن است در ابتدا حسن نیت بوده اما الان بنیان سپاه را آسیب‌پذیر کرده‌است.»

علی مطهری پیش از این نیز انتقاداتی را متوجه سپاه پاسداران کرده بود و از جمله در اردیبهشت‌ماه سال ۹۱ سپاه را متهم کرد که در انتخابات مجلس نهم دخالت کرده است و گفت که اين دخالت، «آفتی برای سپاه و نظام اسلامی است.»

«احمدی‌نژاد دوبار درخواست مکتوب آزادی موسوی و کروبی را داده‌بود»

علی مطهری در بخشی دیگر از این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی در مورد عملکرد محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور پیشین، اظهار داشت: «مطمئنا جاهایی می‌خواست کارهایی کند اما نتوانست انجام بدهد. راجع به درخواست آزادی آقای موسوی و کروبی این حرف صحیح است و من از منبع موثق شنیدم که دو بار مکتوب درخواست آزادی این آقایان را داده بود. حالا نه، بلکه همان چند سال پیش.»

آقای مطهری درباره محمود احمدی‌نژاد با ذکر این‌که وی در زمینه دفاع از حقوق مردم «کلاً ثبات قدم نداشت» گفت: «این اواخر که دید دوستانش در معرض آسیب هستند وارد میدان دفاع از حقوق مردم شد که دیگر باورش سخت بود.»

نماینده اصول‌گرای مجلس در ادامه با اشاره به وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸، گفت: «حتی هنوز برخی صراحتاً می‌گویند موسوی و کروبی باید اعدام شوند و ما ارفاق کردیم و ممنون هم باید باشند که حصر خانگی شان کردیم و نان و آب به آنها می‌دهیم.»

علی مطهری افزود: «یک نماینده به نطق من اعتراض کرد، من به او گفتم خب اصلا حرف من غلط، اما آیا ادامه وضع فعلی درست است؟ اگر یکی از آنها فوت کرد چه کنیم؟ خیلی راحت گفت هیچی، خودم چالش می‌کنم و... خب ببینید ما الان با چنین فضایی رو به رو هستیم و اگر فضا تغییر نمی‌کرد بدتر بود و الان روان‌بخش‌هایی قدرت گرفته بودند که می‌گفتند خودمان طناب دار را به گردن آنها می‌اندازیم. اینها الان به حاشیه رانده شده‌اند.»

«فضای رعب و حشت»

آقای مطهری در بخشی دیگر از سخنانش گفته است: «متاسفانه در سال‌های اخیر یک فضای رعب و وحشتی ایجاد کردند که حتی برخی از مراجع سخن گفتن را دیگر صلاح نمی‌دانند.»

وی اضافه کرد: «دو سه باری که برخی مراجع در اعتراض به وضع موجود سخن گفتند گروه‌های سازماندهی شده به در منازل یا دفاترشان رفتند و در و شیشه شکاندند و شعار 'مرجع بی‌بصیرت' دادند. این عوامل، بازدارنده است و برخی مراجع صلاح نمی‌دانند که در این فضا هزینه بدهند.»

علی مطهری در ادامه گفت که نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز «از برخی نهادها مانند شورای نگهبان و وزارت اطلاعات هراس دارند.»

وی توضیح داد: «همیشه فضایی ایجاد شده‌است که دست و بال نماینده بسته است که اگر این حرف را بزنیم بعدا پرونده برایمان درست می‌شود، بعدا رد صلاحیت می‌شویم و از این نوع نگرانی‌ها.»

«آیت‌الله خامنه‌ای گفت اگر مرتضی مطهری زنده بود او رهبر می‌شد»

علی مطهری در این گفت‌وگو درباره پدر خود، مرتضی مطهری، که به عنوان یکی از تئوریسین‌های اصلی انقلاب اسلامی شناخته می‌شود گفت: «از قرائن بر می‌آید که اگر ایشان بود، بعد از امام [روح‌الله خمینی] قطعاً رهبر بود.»

وی افزود: «چون روشن است که بالاخره ایشان در مجموع یک سر و گردن از بقیه یاران و شاگردان امام بالاتر بود. این حرف من نیست بلکه حرف رهبر انقلاب است.»

آقای مطهری توضیح داد: «زمانی که ما به عنوان خانواده شهید مطهری اولین بار بعد از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری با ایشان ملاقات داشتیم، اولین جمله‌ای که با دیدن ما به زبان آوردند این بود که 'اگر آقای مطهری بودند، قطعاً الان رهبر بودند'. پس این موضوع تقریبا روشن است که بعد از امام، آقای مطهری رهبر می‌شدند.»

وی با اشاره به بخت علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، و حسینعلی منتظری، روحانیون پرنفوذ آن دوره برای جانشینی در مقام رهبری جمهوری اسلامی گفت: «این افراد در حد شهید مطهری نبودند. آقای منتظری از نظر فقهی جایگاه والایی داشتند اما شهید مطهری در مجموع مقبولیت بیشتری در میان مراجع و روحانیت داشتند.»

دستور کشتار زندانیان توسط آیت‌الله خمینی «بحث فقهی داشت»

علی مطهری در این گفت‌وگو در ارتباط با کشتار سال ۶۷ در زندان‌های ایران که با دستور روح‌الله خمینی انجام شد نیز این‌گونه اظهارنظر کرد که «امام اگر سال ۶۷ آن برخورد تند را در مورد زندانیان مجاهد خلق کرد، یک بحث فقهی داشت.»

وی افزوده است: «مجاهدین از مرزهای غربی وارد شده بودند و سودای گرفتن تهران را داشتند و این افراد در زندان اعلام هم‌پیمانی با آنها کرده بودند.»

علی مطهری در ارتباط با این قتل عام فراقانونی در زندان که تعداد قربانیان آن بین ۲۸۰۰ تا پنج هزار نفر برآورد می‌شود در پاسخ به این پرسش روزنامه «اعتماد» که «زندانیان که اسلحه نداشتند»، آن را با «مسئله محاربه» مربوط دانست.

وی می‌گوید: «شاید خیلی از این افراد اصلاً نمی‌دانستند داستان چیست. از آن‌ها می‌پرسیدند که آیا توبه می‌کنید یا نه؟ طبعا با غرور جوانی‌شان می‌گفتند نه و حکم‌شان صادر می‌شد. ممکن است تندروی شده باشد اما اصل حرف، مسئله محاربه بود.»
XS
SM
MD
LG