لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

مطهری: رفتار دادستانی با مطبوعات مناسب شرايط جنگی است


علی مطهری،‌نماينده مجلس، روز جمعه دوم اسفندماه در واکنش به توقيف روزنامه «آسمان» و بازداشت مدير مسئول آن توسط قوه قضاييه ايران گفته است، اين گونه رفتارها برای زمان جنگ مناسب است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران،‌ ایسنا، علی مطهری گفته است: «من معتقدم دادستانی نبايد در اين موارد عجله به خرج دهد. اگرچه ممکن است قانون اين اجازه را به دادستانی داده باشد ولی عقل حکم می کند که امور مربوط به مطبوعات ابتدا در هيئت نظارت بر مطبوعات مطرح و بررسی شود و بعد اگر نيازی بود دادستانی وارد شود.»

اين نماينده مجلس اضافه کرده است:«در واقع بايد يک مرجع برای رسيدگی اوليه به امور مطبوعات وجود داشته باشد نه دو مرجع. اين گونه رفتار دادستانی با مطبوعات که فورا توقيف و مدير مسئول را بازداشت کنيم برای زمان جنگ مناسب است نه زمان عادی.»

دادسرای فرهنگ و رسانه روز پنجشنبه اول اسفندماه روزنامه آسمان را به اتهام آنچه که « نشر مطالب خلاف موازين اسلامی و توهين به مقدسات» خوانده، توقيف کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:50 0:00
لینک مستقیم

به دنبال توقيف روزنامه «آسمان»، عباس بزرگمهر،‌ مدير مسئول اين روزنامه نيز توسط دادستانی بازداشت و به زندان اوين منتقل شد.

علی مطهری همچنين گفته است:«شايد نياز به اصلاح قانون وجود داشته باشد که ما در طرح نظام جامع رسانه اقدام خواهيم کرد. به هر حال بهتر بود دادستانی تا روز دوشنبه که جلسه هيئت نظارت بر مطبوعات تشکيل می شود صبر می کرد و بعد تصميم می گرفت.»

اين نماينده مجلس از علی جنتی، وزير ارشاد ايران، خواسته در گفت وگو با قوه قضاييه ايران «اين حکومت دوگانه در امر مطبوعات» را برطرف کنند.

به گزارش «تسنيم»، علی جنتی نيز روز جمعه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص توقيف روزنامه «آسمان» گفته است:« هم اکنون در اين باره اظهار نظری نمی‌کنم. توقيف روزنامه‌ها در دست ما نيست.»

طی عمر کمتر از یک هفته روزنامه «آسمان»، این روزنامه با موجی از حملات محافظه‌کاران نزديک به حکومت ايران روبه رو شد و با انتشار مطلبی با عنوان «علم سیاست در زمانه سخت»،‌ آنها خواستار توقیف روزنامه آسمان شدند.

در این مطلب که مصاحبه ای با هرميداس باوند، استاد علوم سياسی، بود، آقای باوند به هنگام نقل خاطره ای از سال های اول انقلاب به عنوان بیانیه جبهه ملی «لایحه غيرانسانی قصاص» اشاره کرده بود. این عبارت باعث شد تا دادستانی دستور توقیف «آسمان» را صادر کند.

محمد قوچانی، سردبير روزنامه «آسمان» در این باره به خبرگزاری مهر گفته است: «ما برای اين گونه احکام فقهی و ارزش‌های دينی احترام قائل هستيم و اين عبارت "حکم غيرانسانی قصاص" هم قرار نبود چاپ شود، اما متاسفانه در لحظات آخر دقت لازم صورت نگرفت و اين اشتباه رخ داد.»

آسمان پيش از اين به صورت هفتگی چاپ می‌شد، اما با تغيير امتياز آن از روز ۲۶ بهمن در قالب روزنامه انتشار يافت.
XS
SM
MD
LG