لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

شرکت اپل پس از مرگ استیو جابز


کاریکاتوری از کیانوش رمضانی، کارتونیست ایرانی.
کاریکاتوری از کیانوش رمضانی، کارتونیست ایرانی.
از نگاه بسیاری استیو جابز علاوه بر یک نوآور بزرگ در عرصه رسانه‌های نوین، یک مدیر اقتصادی برجسته و شاید بزرگ‌ترین مدیرعامل شرکت‌های اقتصادی است که تاریخ به یاد دارد. وی با شدت گرفتن بیماری‌اش در ماه اوت سمت مدیرعاملی شرکت اپل را به «تیم کوک» سپرد که مدت‌ها مدیریت عملیاتی اپل را برعهده داشته‌است.

بسیاری از کارشناسان فن‌آوری‌های مدرن و تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند که شرکت اپل موقعیت خوب و تثبیت‌شده‌ای دارد. اما با این وجود مرگ استیو جابز پرسش‌های زیادی را به میان می‌آورد. خبرگزاری رویترز در گزارشی سعی کرده به برخی از این پرسش‌ها پاسخ دهد.

یکی از ویژگی‌های استیو جابز کنترل و نظارت مستمر بر تمام مراحل طراحی، تولید و توسعه محصولات اپل بود و در تمام محصولات این شرکت از مکینتاش گرفته تا آیفون و آی‌پد می‌توان اثر خلاقیت و دقت طراحی وی را دید. در اوایل سال جاری که استیو جابز برای مدتی کار خود را برای معالجه ترک کرد نگرانی‌هایی در میان خریداران محصولات اپل و بازار سهام پدید آمد ولی تداوم موفقیت محصولات بعدی این شرکت نشان داد که جای نگرانی چندانی نیست.

شرکت اپل محصولات جدیدی را در خط تولید دارد که در آینده نزدیک به بازار عرضه خواهند شد. شاید فقدان استیو جابز در تکمیل این محصولات و عرضه آنها برای اپل مشکلاتی ایجاد کند. استقبال نه چندان گرم از معرفی «آی‌پد ۴اس» توسط «تیم کوک» در هفته جاری را باید یک هشدار تلقی کرد.

سلامتی استیو جابز از سال ۲۰۰۴ و تشخیص بیماری وی همواره برای سهامداران و سرمایه‌گذاران در اپل و محصولات آن یک موضوع نگران‌کننده بوده‌است. کناره‌گیری دائم وی از مقام مدیریت اپل در ماه اوت و مرگ وی تأثیرات خود را روی بهای سهام این شرکت نشان داد. اما به نظر می‌رسد که مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر وضعیت مالی اپل سلامت خط تولید محصولاتی نظیر آی‌پد و آیفون و چگونگی رقابت آن با تلفن‌های هوشمندی است که شرکت‌های دیگر به بازار عرضه می‌کنند.

میراث استیو جابز را برخی با هنری فورد و سایر مدیران غول‌آسای صنایع قرن بیستم آمریکا مقایسه می‌کنند. مسلما یکی از دستاوردهای مهم جابز رساندن اپل به مقام با ارزش‌ترین شرکت صنعتی جهان نه یک بار بلکه دوبار بود. بار اول زمانی بود که همراه با «استیو وزیناک» شریک خود در سال ۱۹۷۶ کامپیوترهای اپل و مکینتاش را عرضه کرد.

سال‌ها بعد بر اثر اختلاف با مدیرعاملی که خود برگزیده بود اپل را ترک کرد. در سال ۱۹۹۷ که به اپل بازگشت این شرکت آینده نامعلومی داشت ولی برای بار دوم توانست اپل را به اوج برساند.

اینطور گفته می‌شود که «تیم کوک» نیز همچون استیو جابز یک نوع وسواس حرفه‌ای و ناب برای ارائه کارهای بی‌عیب و نقص دارد هرچند به نظر می‌رسد که شخصیت وی نرم‌تر است و کار کردن با او آسان‌تر.

نمی‌توان به خوبی پیش‌بینی کرد که شرکت اپل تحت رهبری تیم کوک چه تغییراتی خواهد کرد اما موفقیت و پیشرفت وی در شرکت اپل مدیون شباهت و همفکری‌های وی با استیو جابز بوده‌است. او نیز مثل استیو جابز در طراحی و تولید محصولات، کمال‌گرا، و در مذاکرات و تصمیم‌گیری‌های تجاری تیزهوش و سخت‌گیر است. با در نظر گرفتن پیشینه کاری و توانایی‌های وی به نظر می‌رسد که در درون و در بیرون شرکت اپل نسبت به مدیرت تیم کوک اعتماد فراوانی وجود دارد.

در غیاب استیو جابز به نظر می‌رسد که کمتر کسی به تداوم نوآوری توسط اپل تردید داشته باشد و به همین خاطر یکی از پرسش‌هایی که ذهن همه را مشغول کرده این است که محصول بزرگ بعدی اپل چه خواهد بود. در مورد چگونگی هدایت اپل توسط تیم کوک حدس و گمان‌های فراوانی مطرح می‌شود و برخی معتقدند که استیو جابز پیش از مرگ خود خطوط کلی برای محصولات آینده اپل را ترسیم کرده‌است.

هم‌اینک بسیاری از کارشناسان صنایع رایانه و رسانه‌های جدید حدس می‌زنند که عرصه بعدی هجوم نوآوری‌های اپل وسایل الکترونیک و سرگرم‌کننده‌ای مانند تلویزیون و امثال آن باشد. در گذشته نیز اپل ثابت کرده که با شیرجه به عرصه صنایع ایستا و پراکنده، به ‌ویژه در عرصه تلفن همراه و محصولات موسیقی و با عرضه نوآوری‌های فنی می‌تواند به تولیدکننده برتر این عرصه‌ها بدل شود.

بسیاری از کارشناسان می‌گویند که بازار تولید تلویزیون هم‌اینک آکنده از محصولات گوناگون با ویژگی‌های متفاوت و گاه تکراری و گمراه‌کننده است و به همین خاطر این بازار میدانی مناسب برای ورود اپل و ارائه یک محصول «ساده و زیبا» به شمار می‌آید.
XS
SM
MD
LG