لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

بازداشت و صدور احکام سنگین برای فعالان در شمال غربی ایران


استان‌های شمال غربی ایران در روزهای اخیر شاهد بازداشت گسترده فعالان مدنی آذربایجانی بود. عده‌ای از فعالان از جمله دانشجویان، روزنامه‌نگاران، اعضای سندیکای کارگری و هنرمندان در این منطقه بازداشت و برخی با احکام سنگین حبس مواجه شده‌اند.

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ) از بازداشت ابراهیم رشیدی روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس و روزبه سعادتی، مهرداد کرمی، افشین شهبازی، محمد احدی و علی پاکباز از فعالان دانشجویی دانشگاه تبریز و اجرای حکم شش ماهه حبس برای یونس سلیمانی، حمیده فرج‌زاده و شهرام رادمهر در هفته‌های اخیر خبر می‌دهد.

جلال، برادر ابراهیم رشیدی، وبلاگ‌نویس، روزنامه‌نگار و فعال آذربایجانی در گفت‌وگو با رادیو فردا از اعتصاب غذای سیزده روزه برادرش خبر داده‌است. به گفته وی برادرش در اعتراض به آنچه عدم تفهیم اتهام و بازداشت دراز مدت بدون مستندات قانونی عنوان کرده دست به اعتصاب غذا زده‌است.

برادر ابراهیم رشیدی در گفت‌وگو با رادیو فردا در مورد آخرین وضعیت برادرش می‌گوید که «من و برادر بزرگترم به دادگاه انقلاب تبریز مراجعه کردیم اما متاسفانه هیچ جوابی مبنی بر ملاقات یا عدم ملاقات به ما ندادند یعنی هر دوی ما را تقریبا با لحن شدیدی از دادگاه بیرون کردند».

به‌گفته جلال، برادرش قبلا چندبار سابقه دستگیری داشته‌است. جلال می‌گوید: «ابراهیم این اواخر کارهای مجازی مثل برگزاری کلاس‌های اسطوره‌شناسی و جامعه‌شناسی زبان آذربایجانی انجام می‌داد که متاسفانه اینها (دولت ایران) نمی‌توانند آن را هم تحمل کنند.»

واحد قره‌باغلی سخنگوی آداپ همچنین به رادیو فردا می‌گوید: «سعید نعیمی فعال حقوق بشر آذربایجانی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز محاکمه و به اتهام همکاری با دولت متخاصم (آمریکا) و معاونت در جاسوسی دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌است و حکم شفاها به محمدرضا فقیهی وکیل نعیمی ابلاغ شده‌است. همچنین محرم کامرانی و صالح ملاعباسی از فعالان مدنی آذربایجانی از سوی دادگاه انقلاب اهر به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند.»

۲۳ سال و نیم حبس برای فعالان کارگری

در خبری دیگر دیگر ساسان واهبی‌وش، محمد جراحی، شاهرخ زمانی و نیما پوریعقوب از فعالان کارگری شمال غرب ایران در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به بیست و سه سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

نقی محمودی وکیل دادگستری که از چند ماه پیش در ترکیه به سر می‌برد در خصوص اتهام این فعالان کارگری به رادیو فردا می‌گوید: «این افراد صرفا در ارتباط با تاسیس سندیکای کارگری مطالعات تئوریکی انجام داده و در مورد تاسیس چنین سندیکایی با هم مباحثه می‌کردند که قبل از اقدام به این عمل دستگیر شده‌اند و اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه‌هایی که قصدشان برهم زدن امنیت کشور به این افراد تفهیم اتهام شده و چنین احکام سنگینی دریافت کرده‌اند.»

اتهام ساختن سرود برای دریاچه ارومیه

به گفته نقی محمودی اخیرا چهار تن از هنرمندان منطقه نیز از جمله استاد حسن دمیرچی به اتهام ساختن سرود و موسیقی در رابطه با خشک شدن دریاچه ارومیه در دادگاه انقلاب تبریز محاکمه شده‌اند که هنوز نتیجه دادگاه مشخص نیست.این وکیل سابق دادگستری روند دادرسی، نحوه بازداشت، صدور چنین احکام سنگین و همچنین نگهداری متهمان در زندان‌ها را بسیار نامناسب ارزیابی می‌کند.

منابع خبری منطقه همچنین از صدور حکم یک سال حبس تعزیری برای اکبر مهاجری، محمدرضا بخشی خواجه، رحیم علی رضایی، شهرام داداشی، مسعود بایرامی، امیر بابایی، ولی برقدار و عسگر آقایی الوندی خبر می‌دهند. به گفته این منابع این افراد پس از اعتراض به بازداشت‌های گسترده در جریان اعتراضات به خشک شدن دریاچه ارومیه در شهریورماه امسال و انتشار پوستری در این رابطه بازداشت شده بودند. این افراد به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت کشور اخیرا در شعبه اول دادگاه انقلاب محاکمه و هرکدام به یک سال حبس تعزیری مجکوم شده‌اند.
XS
SM
MD
LG