لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

ناهار ظریف و اشتون، آغازگر ژنو ۳؛ تضمین لاریجانی در مورد سلاح اتمی


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و کاترین اشتون، رئیس تیم مذاکره‌کننده ۱+۵.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و کاترین اشتون، رئیس تیم مذاکره‌کننده ۱+۵.
در آغاز دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای در بعدازظهر روز چهارشنبه در شهر ژنو، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و کاترین اشتون، رئیس تیم مذاکره‌کننده ۱+۵، ناهاری کاری خواهند داشت.

برای دیدن پوشش زنده کاربران موبایل با کلیک در این لینک به قسمت اصلی سایت بروند

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، روز چهارشنبه «تضمین داد» که ایران به سوی ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد رفت.

روز چهارشنبه، ۲۹ آبان، مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ برای سومین بار طی دو ماه گذشته در ژنو سوئیس جلسه مذاکره تشکیل می‌دهند.

وزیر امور خارجه ایران شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات چهارشنبه گفت: «دستور کار نشست رسیدن به توافق است که تلاش خواهیم کرد، البته بستگی دارد به این که طرف مقابل تا چه حد حقوق مردم ایران را به رسمیت بشناسد و از موضع برابر با ما برخورد کند.»

آقای ظریف عصر سه‌شنبه همچنین پیامی ویدیویی را از طریق شبکه‌های اجتماعی خطاب به طرف‌های غربی منتشر کرد و در آن به برشمردن «دلایلی» پرداخت که به گفته او باعث می‌شود جمهوری اسلامی در زمینه برنامه هسته‌ای از «حقوق» خود کوتاه نیاید، اما در عین حال اظهار داشت که «این به معنای رسیدن به بن‌بست نیست».

وی در این پیام ویدئویی افزود: «راهی به جلو وجود دارد ... تابستان گذشته مردم ما تعامل سازنده را به وسیله صندوق‌های رأی انتخاب کردند و از این راه آن‌ها به دنیا فرصتی تاریخی برای تغییر مسیر دادند.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، شی ژین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، شامگاه سه‌شنبه در مکالمه‌ای تلفنی با حسن روحانی، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ژنو گفت که چین امیدوار است ایران «فرصت را غنیمت شمرده» و روابطش را با قدرت‌های جهانی بهبود بخشد.

بنا بر این گزارش، حسن روحانی نیز در این مکالمه تلفنی گفته است که ایران از چین انتظار دارد تا از وزن و اعتبار خود به عنوان کشوری بزرگ استفاده کرده و «زیاده‌خواهی» برخی کشورها در مذاکرات هسته‌ای را مهار کند.

«تضمین» علی لاریجانی

در همین حال خبرگزاری مجلس، «خانه ملت»، گزارش می‌دهد که علی لاریجانی، رئیس مجلس، در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی صبح چهارشنبه گفت: «ایران همه حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای را بدون هیچ کم و کاستی پیگیر است و از طرفی تضمین روشن می‌دهد که به سوی سلاح هسته‌ای نمی‌رود.»

وی توضیح بیشتری در مورد این «تضمین» و حوزه اختیاراتش در زمینه تضمین دادن در زمینه روند آینده برنامه هسته‌ای ایران نداد.

علی لاریجانی در بخش‌های دیگری از سخنانش اسرائیل را متهم به «چاک چاک کردن گریبان» در مورد مذاکرات هسته‌ای و فرانسه را متهم به «هم‌آغوشی مضحک» با اسرائیل و «خوش‌رقصی» کرده و مسئولان آمریکایی را «رند»، «مذبذب» و «بی‌کفایت» و «بی‌عرضه» خوانده و گفت: «تناقض‌گویی‌های مکرر مسئولان آمریکایی بسیار فضاحت‌آور است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، این سخنان علی لاریجانی با فریادهای «مرگ بر آمریکا»ی «برخی» از نمایندگان مجلس همراه شد.
XS
SM
MD
LG