لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

بشار اسد: ۶۴ هزار نفر از معترضان حوادث سوریه تحت تعقیب هستند


بشار اسد، رییس جمهور سوریه، می گوید که نسبت به معترضان تسامح به خرج نخواهد داد.
بشار اسد، رییس جمهور سوریه، می گوید که نسبت به معترضان تسامح به خرج نخواهد داد.
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در سومین سخنرانی خود از زمان آغاز اعتراضات در این کشور، گفت: تعداد افرادی که مقام‌های امنیتی سوریه به خاطر اعتراضات اخیر قصد بازداشت آنها را دارند ۶۴ هزار نفر است و شماری از آنها تاکنون خود را تسلیم مقامات کرده‌اند.

سخنرانی روز دوشنبه رئیس جمهور سوریه که در دانشگاه دمشق انجام شد و به طور زنده از شبکه‌های تلویزیونی سوریه پخش می‌شد نخستین سخنرانی وی ظرف دو ماه اخیر است.

وی در این سخنرانی تعداد کسانی را که از آنان به عنوان «مجرمانی که در اعتراضات شرکت کرده‌اند» یاد کرد ۶۴ هزار نفر دانست که به گفته او باید دستگیر شوند.

بشار اسد هم‌چنین افزود که «ما نسبت به هیچ کس تسامح به خرج نخواهیم داد.»
وی در عین حال در همین سخنرانی گفت که ممکن است از وزارت دادگستری سوریه بخواهد تا به عفوهای اخیر را وسعت بیشتری ببخشد اما تأکید کرد که میان «خرابکاران» و «مطالبات مشروع مردم» تفاوت وجود دارد.

رییس جمهور سوریه کسانی که را «خرابکار» نامید متهم کرد که «به کشتار فجیع مردم دست می‌زنند» و «نسبت به مردم کینه و نفرت دارند.»

به گفته رئیس جمهور سوریه، «روشنفکران با افکار کفرآمیز» قصد نفوذ به این کشور را دارند و افراد «افراطی» باعث شده‌اند که «به وجهه سوریه در خارج از کشور خدشه وارد شود» و این افراد را متهم کرد که خواهان مداخله خارجیان در امور سوریه هستند.

وی افزود که «سوریه پس از روزهای دشوار، هم‌اینک به یک نقطه عطف رسیده‌است» و اظهار داشت که «ما باید مشکل سوریه را خودمان حل کنیم.»

بشار اسد از هزاران پناهنده‌ای که در هفته‌های اخیر از سوریه به ترکیه گریخته‌اند خواست تا به سوریه بازگردند و افزود که اگر ناآرامی‌ها ماه‌ها یا سال‌ها هم طول بکشد وی برای برقراری دوباره آرامش تلاش خواهد کرد.

«میکرب‌ها و توطئه‌ها»

بشار اسد در ادامه گفت که «توطئه‌ها مانند میکرب هستند و نمی‌شود آنها را نابود کرد اما مصونیت علیه این میکرب‌ها را باید افزایش داد.»

بشار اسد، «باندهای تبهکار، تروریست‌ها و توطئه‌های خارجی» را مسئول ناآرامی‌های این کشور دانست و افزود که آنها از «گلایه‌های مشروع» مردم سوءاستفاده می‌کنند.

به گفته رئیس جمهوری سوریه، «خرابکاران»، گروه کوچکی هستند که «سعی می‌کنند از اکثریت مهربان مردم سوریه برای دسیسه‌های پرشمار خود بهره‌جویی کنند.»

وی افزود: «درباره این مواضع سیاسی چه می‌شود گفت؟ چه می‌شود گفت وقتی فشار رسانه‌ها را می‌بینیم و می‌بینیم تلفن‌های جدیدی که در سوریه پخش شده در دست خرابکاران است؟ نمی‌شود گفت اینها اعمالی خیرخواهانه‌ است، این کارها قطعا توطئه هستند.»

وی هم‌چنین قسم خورد کسانی را که به گفته او «مسئول خونریزی‌ها در سوریه هستند» به مجازات برساند.

«با این وضعیت نمی‌شود اصلاحات انجام داد»

آقای اسد با اشاره به انجام اصلاحات که از درخواست‌های شماری از قدرت‌های جهانی و هم‌چنین سازمان ملل از دولت سوریه بوده‌است، گفت که «در میان خرابکاری و آشوب نمی‌توان اصلاحات انجام داد.»

رئیس جمهوری سوریه افزود که هیچ کس با اصلاحات مخالف نیست و وعده داد که با فساد موجود در دستگاه‌های دولتی مبارزه کنند و گفت‌وگوی ملی با همه طرف‌ها انجام شود، اما گفت تا زمانی‌که هرج و مرج ادامه دارد، اصلاحاتی در کار نخواهد بود.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز شنبه گفته بود که رفتار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، نشان می‌دهد او کسی نیست که راه اصلاحات را برگزیند و اوضاع سیاسی سوریه «دیگر راه برگشتی ندارد».

در جریان سرکوب معترضان در سوریه که از اواسط ماه مارس آغاز شده تاکنون دست‌کم ۱۲۰۰ نفر جان باخته‌اند و شدت گرفتن این سرکوب‌ها در شمال غربی سوریه باعث شده تا حدود هزاران نفر از شهروندان این کشور به خاک ترکیه بگریزند.
XS
SM
MD
LG