لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

اعتراض سازمان ملل به اظهارات سران ایران در مورد «نابودی اسرائیل»


بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد.
بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد.
بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه ۲۷ مرداد اظهارات سران حکومت جمهوری اسلامی در مورد «غده سرطانی بودن» کشور اسرائیل و «نابودی» این کشور را محکوم کرده و این سخنان را «نگران‌کننده» نامید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارتین نِسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، روز جمعه خبر داد که بان گی‌مون این اظهارات را «توهین‌آمیز و تحریک‌کننده» نامیده و آن را محکوم کرده‌ است.

حملات لفظی محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی روز قدس به اسرائیل و هم‌چنین بازپخش سخنان ضداسرائیلی آیت‌الله خامنه‌ای در این روز، پیش از این از سوی ایالات متحده و فرانسه نیز محکوم شده‌ است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در جریان برگزاری مراسم روز قدس در دانشگاه تهران، کشور اسرائیل را به غده سرطانی تشبیه کرده و گفت که «حتی اگر یک سلول از این غده در منطقه بماند، خطرناک است، چه بخواهد این‌که یک دولت رسمی و قانونی هم داشته باشد».

وی افزود که حکومت اسرائیل همه ملت‌ها را «در زمره حیوانات به حساب می‌آورد» و افزود که «امروز مقابله با موجودیت» این حکومت «باز کردن راه برای نجات همه بشریت» است.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه گفت که به باور او تعداد «صهیونیست‌ها» در جهان «۸ هزار نفر» است و افزود که «یک حزب ۸ هزار نفری منسجم شیطانی همه را اداره می‌کند».

این هفته هم‌چنین سخنان سال ۸۸ آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با موضوع «نابودی اسرائیل» و تشکیل یک خاورمیانه جدید «اسلامی» در وب‌سایت رهبر ایران بازپخش شده و انتشار یافت.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در بخش عربی این سخنرانی خود از «نابودی اسرائیل» سخن گفته و افزوده‌بود که «در این هیچ شبهه‌ای نداشته باشید که فلسطین آزاد خواهد شد» و «خاورمیانه جدید شکل خواهد گرفت و این خاورمیانه، خاورمیانه اسلام خواهد بود».

در واکنش به این اظهارت، دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه این سخنان را «مضطرب‌کننده» توصیف کرد و افزود که «تمامی رهبران در منطقه باید در این برهه از زمان از سخنان خود برای کاهش تنش‌ها استفاده کنند و نه برای افزودن بر تنش‌ها.»

بر پایه منشور سازمان ملل متحد، «تمامی کشورهای عضو باید از تهدید دیگر کشورها یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشور دیگر خودداری کنند».

اظهارات ضداسرائیلی سران حکومت ایران واکنش ایالات متحده را نیز دربر داشت و، به گزارش خبرگزاری فرانسه، تامی ویـِتور، سخنگوی شورای ملی امنیت آمریکا، با محکوم کردن شدید این اظهارات گفت که «اگر ایران آن‌ طور که احمدی‌نژاد می‌گوید نگران حقوق بشر است پس باید حمایت خود از حملات بی‌رحمانه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، علیه مردم آن کشور را متوقف کند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ونسان فلوریانی، معاون سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، نیز سخنان محمود احمدی‌نژاد در روز قدس را «غیرقابل‌قبول» نامیده و در ادامه گفت که «به ایران یادآوری می‌کنیم که هیچ‌گاه نخواهیم گذاشت حق اسرائیل برای داشتن یک زندگی صلح‌آمیز زیر سؤال برود.»

مقام‌های ایرانی تاکنون به دفعات حملات لفظی تندی را متوجه اسرائیل کرده‌اند و اسرائیل نیز در واکنش تهران را تهدیدی برای موجودیت خود دانسته است.

ادامه این حملات لفظی و ادامه همزمان برنامه هسته‌ای از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی باعث افزایش گزارش‌های مربوط به احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران شده‌ است.
XS
SM
MD
LG