لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

پیام اوباما برای ایران در سازمان ملل «روشن و قاطعانه‌تر» خواهد بود


باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری آمریکا، در آخرین نطق بین‌المللی خود پیش از انتخابات ماه نوامبر ریاست‌ جمهوری این کشور روز سه‌شنبه در افتتاحیه مجمع عمومی سالانه سازمان ملل سخنرانی می‌کند و به گفته یکی از مقام‌های ارشد کاخ سفید وی قصد دارد در این نطق «پیامی روشن و قاطعانه‌تر برای ایران بفرستد».

کاخ سفید روز دوشنبه، سوم مهر، خبر داد که رئیس‌ جمهور آمریکا قرار است در این سخنرانی موضوعات ناآرامی در کشورهای اسلامی پس از انتشار فیلم ضداسلامی، موضوع مناقشه هسته‌ای با ایران، و همچنین اوضاع سوریه را محور سخنان خود قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه با اعلام این مطلب گفت که آقای اوباما در این سخنرانی قصد دارد بر تعهد خود مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تأکید کند.

خبرگزاری فرانسه نیز خبر داد که بخش‌هایی از متن سخنرانی باراک اوباما پیش از آغاز این سخنرانی به‌دست این خبرگزاری رسیده‌ است؛ بنا به این خبر، آقای اوباما در این سخنرانی می‌گوید «هر کاری لازم باشد می‌کنیم» تا از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای جلوگیری کنیم.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواستار آن شده تا رئیس‌ جمهور آمریکا به ایران ضرب‌الاجلی برای توقف برنامه هسته‌ای بدهد و «خط قرمزی» در این رابطه تعیین کند، اما باراک اوباما روز یک‌شنبه در مصاحبه‌ای با کانال خبری «سی‌بی‌اس» این درخواست را مانند روزهای پیش از آن رد کرد.

یکی از مقام‌های ارشد کاخ سفید نیز که نام او ذکر نشده روز سه‌شنبه چهارم مهر به روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» گفت که باراک اوباما قصد دارد در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل «پیامی روشن و قاطعانه‌تر برای ایران بفرستد»، اما او مطرح شدن «خط قرمز» مورد درخواست نتانیاهو در این سخنرانی را تأیید نکرد.

این مقام کاخ سفید به هاآرتص گفت: «ما خط قرمز داریم: رئیس‌ جمهور [اوباما] مصمم است تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بشود» و افزود که سخنرانی مجمع عمومی فرصت دیگری به‌دست می‌دهد تا باراک اوباما بار دیگر بر این موضع تأکید کند.

رئیس‌ جمهور آمریکا در زمینه مناقشه هسته‌ای با ایران همزمان با تشدید تحریم‌ها، بر ادامه مذاکرات هسته‌ای نیز تأکید دارد و این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به‌سر می‌برد روز دوشنبه نسبت به نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات ابراز تردید کرد.

محمود احمدی‌نژاد در دیداری در حاشیه این سفر گفت که «موضوع هسته‌ای ایران کاملاً سیاسی شده‌» و افزود: «لذا معتقدم باید در عرصه‌ای جدا از مذاکرات هسته‌ای آن را حل و فصل کنیم.»

وی در همین روز در مصاحبه‌ای با روزنامه «واشینگتن پست» گفت که به اعتقاد او تا زمان پشت سر گذاشتن انتخابات بعدی ریاست‌ جمهوری آمریکا نمی‌توان انتظار پیشرفت در زمینه حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران را داشت.

سخنرانی باراک اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل درست شش هفته پیش از برگزاری انتخابات بعدی ریاست‌ جمهوری آمریکا انجام می‌شود.

نکات برجسته سخنان رئیس‌ جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بعد از ظهر سه‌شنبه به طور زنده و همزمان در صفحه‌ای که به این منظور در وب‌سایت رادیو فردا فراهم شده به زبان فارسی قابل پیگیری و خواندن خواهد بود.
XS
SM
MD
LG