لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۹

حمله افراد مسلح به یک پاسگاه مرزی در سراوان «یک کشته» داد


معاون استاندار سیستان و بلوچستان از حمله افراد مسلح به یک پاسگاه مرزبانی ایران در مرز سراوان خبر داد که بر اثر آن یک سرباز ایرانی کشته و شش نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند. همزمان گزارش شده که ۱۰ نفر از عوامل ترور دادستان زابل دستگیر شده‌اند.

رجبعلی شیخ‌زاده روز سه‌شنبه ۱۲ آذر در این زمینه گفت: «ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۱۱ آذرماه پاسگاه میل مرزی ۱۶۷ واقع در نوار مرزی توسط اشرار مسلح از داخل خاک پاکستان هدف تیراندازی و گلوله آرپی‌جی قرار گرفت که با اقدام مقابله به مثل و آتش سنگین ماموران مرزبانی و سپاه وادار به عقب‌نشینی شدند.»

وی افزود: «در این درگیری یک نفر از نیروهای خودی به نام استوار یکم وظیفه احمد کره‌بندی» کشته و شش تن دیگر مجروح شدند.

به گفته معاون استاندار سیستان و بلوچستان، گروه «جیش‌العدل» طی اطلاعیه‌ای اینترنتی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته‌است.

رجبعلی شیخ‌زاده در مورد موقعیت منطقه درگیری گفت که این منطقه عموماً کوهستانی است و «فاصله مکانی آن با حادثه مورخ سوم آبان امسال حدود پنج کیلومتر است.»

شامگاه سوم آبان، درگیری مرزبانان هنگ مرزی سراوان در نقطه صفر مرزی بخش کوهک با افراد مسلح باعث مرگ دست‌کم ۱۴ مرزبان ایرانی و مجروح شدن پنج تن دیگر از آنان شد.

گروه جیش‌العدل مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و اعلام کرد که آن را به تلافی آنچه که «جنایات» سپاه در سوریه و همچنین «جنایات» حکومت ایران علیه اهل سنت خوانده، انجام داده‌است.

«دستگیری ۱۰ نفر از عوامل ترور دادستان زابل»

در همین حال، ابراهیم حمیدی، رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که «تاکنون ۱۰ نفر از عوامل حادثه دادستانی زابل دستگیر شده‌اند» و افزود: «از تعداد دستگیرشدگان حادثه دادستانی زابل، دو نفر خانم هستند.»

وی افزود: «در بدو امر یکی از عواملی که دخالت مستقیم داشت و در صحنه ترور نیز حضور داشته دستگیر و بلافاصله بعد از آن با بررسی‎های انجام شده افراد دیگر که نقش مستقیم و غیر مستقیم در دستور تعقیب و بررسی قرار گرفتند.»

به گفته آقای حمیدی،«در مجموع حدود ۱۰ نفر شناسایی و دستگیر شدند، امروز بیش از ۹۰ درصد از عوامل دستگیر و در اختیار دستگاه قضایی قرار دارند.»

رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان می‌گوید: «یکی دو نفر تحت تعقیب و رصد اطلاعاتی قرار دارند که با دستگیری آنها این پرونده از ابتدا تا انتها مورد شناسایی، تعقیب و دستگیری قرار گرفته‌است.»

موسی نوری قلعه‌نو، دادستان زابل و راننده وی روز ۱۵ آبان در مقابل بیمارستان امیرالمومنین زابل به ضرب گلوله به قتل رسیدند.

پیش از این اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، روز ۱۹ آبان از دستگیری «چند مظنون» در ارتباط با ترور دادستان زابل خبر داده و روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز روز ۲۷ آبان ماه از «دستگیری اعضای تیم ترور دادستان زابل» خبر داده‌بود.

مسئله ارتباط ترور با دستگیری «زلیخا»

سه هفته بعد از ترور دادستان زابل و راننده‌اش «یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود» در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد جزئیاتی در مورد «ارتباط این ترور با بازداشت زنی به نام زلیخا» بیان کرد که این جزئیات در روز نهم آذر در خبرگزاری ایرنا نیز منتشر شد.

این «مقام آگاه» به اعتماد گفت که موسی نوری قلعه‌نو «در مبارزه با قاچاقچیان و سوداگران مرگ قاطعیت زیادی داشت و چند روز پیش از وقوع این حادثه، زنی به نام زلیخا که از قاچاقچیان معروف منطقه بود، توسط ماموران دستگیر شد.»

به نوشته ایرنا، «زلیخا» شبکه وسیعی درباره تهیه و توزیع مواد مخدر راه‌اندازی کرده بود. از این رو دادستان زابل قصد داشت برخورد سختی با او داشته باشد.

«مقام آگاهی» که نام او فاش نشده در ادامه گفت‌وگوی خود با روزنامه اعتماد گفته‌است: «یک روز پیش از این حادثه، زلیخا دادستان زابل را به مرگ تهدید و ادعا کرد نزدیکانش او را خواهند کشت. با وجود این تهدید هیچ اقدام تامینی برای حفظ جان دادستان انجام نشد.»

وی افزود که «دو نفر از عوامل این حادثه فرزندان زلیخا و دو نفر دیگر همدستان آنها هستند که هم اکنون بازجویی‌ها از آنان ادامه دارد.»

در واکنش به این خبر، محمد مرزیه، دادستان زاهدان و مسئول پرونده ترور موسی نوری قلعه‌نو روز نهم آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «این مطالب تنها شایعات هستند و به هیچ وجه صحت ندارند.»

وی ادامه داد: «اجازه دهید تا همه افراد دخیل در این حادثه دستگیر شوند و سپس در مورد علت و انگیزه سوءقصد به جان دادستان زابل اظهار نظر کنیم.»
XS
SM
MD
LG