لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۸

آسوشیتدپرس:‌ بررسی پیشنهاد جدید هسته‌ای به ایران در آمریکا


خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌گوید که دولت باراک اوباما گزینه جدیدی را در قبال مذاکرات هسته‌ای با ایران بررسی می‌کند.

بنا بر این خبر، در چارچوب این پیشنهاد جدید، در صورت همراهی تهران با متوقف کردن بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای خود، غرب نیز حاضر خواهد شد با سرعتی بیشتر از آن چه در پیشنهادهای پیشین درج شده بود فشار تحریم‌ها را کاهش دهد.

این مطلب را مقام‌های آمریکایی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود روز شنبه ۲۰ آبان به آسوشیتدپرس گفته و افزودند که این گزینه یکی از چندین گزینه‌ای است که پیش از آغاز دور بعدی مذاکرات با ایران در دست بررسی است.

به گفته این مقامات، در این گزینه از ایران خواسته می‌شود تا غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا را متوقف کند، ذخیره فعلی اورانیوم خود را به خارج از کشور بفرستد، و فعالیت‌ها در تأسیسات زیرزمینی فردو را به حال تعلیق درآورد.

در صورت همکاری ایران با این موارد، آمریکا و اروپا نیز تعهد خواهند کرد تا از شدت تحریم‌های خود علیه صادرات نفت ایران و دیگر حوزه‌ها بکاهند.

به گفته این مقامات، در پیشنهاد جدید، سرعت کاسته شدن از فشار تحریم‌ها در مقایسه با پیشنهادهای مطرح‌شده در مذاکرات پیشین بیشتر در نظر گرفته شده‌ است.

جزئیات این گزینه پیشنهادی جدید هنوز نامعلوم است، اما به گفته این مقام‌های آمریکایی، چارچوب آن به گونه‌ای تنظیم شده که «این طور القا نکند که هیچ یک از طرفین در برابر دیگری کوتاه آمده است».

بنا بر این گزارش، با توجه به شکست دورهای متعددی از مذاکرات هسته‌ای، تنظیم‌کنندگان متن این پیشنهاد جدید کوشیده‌اند تا مفاد آن را برای ایران بیشتر از پیش جذاب کنند.

به گفته این مقامات، تهیه‌کنندگان این متن در عین حال سعی کرده‌اند تا این پیشنهاد حالتی پیدا نکند که گویا تهران به خاطر سرپیچی‌های مداوم خود از همراهی با خواسته‌های غرب، هم‌اینک اجر و پاداشی به دست می‌آورد.

سرپیچی‌های تهران از توقف برنامه هسته‌ای تاکنون به افزایش مداوم تحریم‌ها علیه ایران انجامیده و در آخرین اقدام، قانون‌گذاران آمریکایی روز جمعه اعلام کردند که در حال تنظیم بسته تحریمی جدیدی علیه ایران هستند که در صورت تصویب، دایره تجارت غیرنفتی ایران را با محدودیت شدیدی روبه‌رو می‌کند.

در همین روز باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، فرمان وضعیت اضطراری در برابر ایران را که نخستین بار در نوامبر ۱۹۷۹ صادر شد، برای یک سال دیگر تمدید کرد.

یک روز پیش از آن نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۷ فرد و نهاد دولتی در ایران را به دلیل آن چه مشارکت در سانسور، نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خوانده شده، تحریم کرد.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است ماه آینده در تهران برگزار شود.
XS
SM
MD
LG