لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۹

احتمال نابودی طولانی‌ترین آبشار ایران با آغاز ساخت یک سد


آبشار آتشگاه در لردگان بختیاری
آبشار آتشگاه در لردگان بختیاری
خبرها از ایران حاکی است که عملیات اجرایی ساخت یک سد در جنوب غربی ایران آغاز شده است که در صورت آب‌گیری آن بخشی از طولانی‌ترین آبشار ایران در آب غرق خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است ساخت سد «خِرسان ۳» بر روی یکی از سرشاخه‌های کارون با وجود انتقادهای کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست و رسانه‌ها، هم‌اینک آغاز شده ‌است.

سایت استانداری چهار محال بختیاری در مورد آبشار آتشگاه نوشته است « اين آبشار درصد و نود کيلومتری شهرکرد و در ۴۰ کيلومتری شهر لردگان در دره ای روح افزا به طول ۲ کيلومتر قرار گرفته است. مسير اين آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان را فضای سرسبز و بی نظيری از انواع درختان و گياهان جنگلی فراگرفته است.»

به عقیده این کارشناسان، با ساخت این سد یکی از اصلی‌ترین تفرج‌گاه‌های مردم استان‌های جنوبی ایران تخریب خواهد شد.

به نوشته رسانه‌های داخلی، فعالان و کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی احداث و آبگیری سد «خرسان ۳» را مساوی با نابودی بزرگ‌ترین جاذبه طبیعی و طبیعت‌گردی استان چهارمحال و بختیاری عنوان می‌کنند.

با آب‌گیری این سد که احتمالاً تا سه چهار سال آینده کامل خواهد شد بخشی از «آبشار آتشگاه» و چند آبشار دیگر، ۱۱ روستا، درختان ۱۰۰ ساله چنار، بلوط‌های ارزشمند و اکوسیستم این منطقه نابود خواهد شد.
بخشی از آبشار آتشگاه

آبشار آتشگاه در منطقهٔ سردشت لردگان استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و به گفته هومان خاکپور، کارشناس منابع طبیعی این استان، با آب‌گیری سد «تا وسط آبشار زیر آب می‌رود و دیگر مسیر دسترسی وجود نخواهد داشت».

با وجود تأکید مسئولان بر توریستی ماندن منطقه پس از آب‌گیری سد، این کارشناس منابع طبیعی به خبرگزاری ایسنا گفت که «اتفاقاً بخشی از آبشار که زیر آب می‌رود، دقیقا محل کمپ گردشگران است که زیرساخت‌هایی هم در آن ایجاد شده‌است».

به گفته این کارشناس منابع طبیعی «با همه سدسازی‌های انجام شده هنوز ۲۰۰ روستا در این منطقه با تانکر آبیاری می‌شود. این در حالی است که با یک دهم هزینه به جای هزینه‌های سدسازی می‌توان آب را در سفره‌های زیرزمینی ذخیره کرد، چراکه با ادامه این روند تنها پوشش جنگلی و قطب‌های گردشگری را از بین خواهیم برد».

اما مژگان ریاحی، رئیس سازمان میراث فرهنگی استان، در این خصوص به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت که «ما خطری را از نظر گردشگری و طبیعی در منطقهٔ آتشگاه با آب‌گیری سد نمی‌بینیم».

در همین خصوص یدالله خالدی، فرماندار لردگان، نیز معتقد است که «با آب‌گیری سد خرسان ۳ اتفاقا این منطقه جذاب‌تر و در گردشگری زبان‌زد می‌شود».

کارشناسان هم‌چنین در مورد حاشیه‌نشین شدن روستاییانی که قرار است به خاطر ساخت سد در این منطقه جابه‌جا شوند و بیکاری آینده آنها هشدار می‌دهند.
XS
SM
MD
LG