لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

کانادا بار دیگر «حکم صادره» برای سعید ملک‌پور را محکوم کرد


کانادا روز سه‌شنبه بار دیگر «صدور حکم اعدام» در ایران برای یک فرد ایرانی دارای اقامت کانادا به نام سعید ملک‌پور را محکوم کرد.

سعید ملک‌پور، ۳۵ ساله، از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی به «راه‌اندازی سایت‌های مستهجن» متهم شده و نزدیک به دو سال است که در زندان به سر می‌برد.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز یک‌شنبه بدون اشاره به نام متهمان، از صدور حکم اعدام برای دو نفر به اتهام راه‌اندازی سایت‌هایی که او آنها را «مستهجن» خواند، خبر داد و گفت که این احکام برای رأی نهایی به دیوان عالی کشور فرستاده شده‌ است.

در همین زمینه، به گزارش خبرگزاری فرانسه، ملیسا لَنتسمَن، سخنگوی وزارت خارجه کانادا، روز سه‌شنبه به این خبرگزاری گفت که «کانادا هم‌چنان از بی‌اعتنایی فاحش مقام‌های ایران به حقوق شهروندان ایرانی و دوملیتی عمیقاً نگران است».

وی افزود: «این مورد به نظر می‌آید پرونده دیگری است که طی آن فردی در ایران در یک روند بسیار مناقشه‌برانگیز حکم اعدام می‌گیرد.»

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که سعید ملک‌پور به عنوان برنامه‌نویس اینترنتی کار می‌کرده و نرم‌افزاری را برای ارسال تصاویر به وب‌سایت‌ها طراحی کرده‌ است که به گفته «کمپین آزادی سعید ملک‌پور»، «بدون اطلاع وی» برای ایجاد وب‌سایت‌های پورنوگرافی استفاده شده‌ است.

سعید ملک‌پور در سال ۲۰۰۴ به کانادا رفت، اما پس از بازگشت به ایران برای دیدار از پدر بیمار خود در سال ۲۰۰۸ بازداشت شده و در ماه دسامبر به مرگ محکوم شد.

کانادا در آن تاریخ گفت که از صدور این حکم «عمیقاً نگران است»، اما به این خاطر که سعید ملک‌پور شهروند کانادا نیست از دخالت مستقیم در پرونده او خودداری کرد.

به گفته همسر سعید ملک‌پور، در دادگاه‌ تشکیل شده به ریاست قاضی مقیسه اتهاماتی نظیر «تبلیغ علیه نظام»، «مدیریت سایت‌های مستهجن»، «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «توهین به رئیس جمهور»، «ارتباط با گروه‌های معاند نظام»، «ارتباط با بیگانگان» و «افساد فی‌الارض» به وی زده شده ‌است.

پیش از این سعید ملک‌پور در نامه‌ای اعلام کرده بود: «بخش زیادی از اقاریر من در اثر فشار، شکنجه روحی، روانی و جسمی، تهدید خود و خانواده‌ام و وعده آزادی سریع در صورت اقرار به مطالب خلاف واقع، مطابق خواسته و دیکته بازجوها انجام گرفته ‌است.»
XS
SM
MD
LG