لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری هوگو چاوز به تعویق افتاد


هوگو چاوز، رییس‌جمهوری ونزوئلا.
هوگو چاوز، رییس‌جمهوری ونزوئلا.
دولت ونزوئلا اعلام کرد که مراسم تحلیف ریاست جمهوری هوگو چاوز در روز پنجشنبه لغو شده است و این در حالی است که اپوزیسیون ونزوئلا به تعویق افتادن مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری این کشور را خلاف قانون اساسی دانسته است.

هوگو چاوز که اکتبر گذشته بار دیگر به عنوان رییس جمهوری این کشور انتخاب شد هم‌اینک به خاطر بیماری سرطان در کوبا تحت درمان قرار دارد و نمی‌تواند در مراسم یادشده که بر اساس قانون اساسی باید روز پنج‌شنبه، ۲۱ دی، ۱۰ ژانویه، برگزار شود شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چاوز از دولت خود خواسته بود که مراسم را به تعویق بیندازد و دولت ونزوئلا نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که هوگو چاوز اجازه دارد مراسم سوگند ریاست‌جمهوری را در تاریخی دیگر در برابر دیوان‌عالی ونزوئلا انجام دهد و تا آن زمان هم‌چنان رییس جمهور کشور باقی خواهد ماند.

رهبران مخالف دولت روز چهارشنبه به این تصمیم دولت اعتراض کرده و گفتند که دیوان‌عالی کشور باید در مورد عدم مغایرت این اقدام با قانون اساسی تصمیم بگیرد.

دیوسدادو کابلو، رییس پارلمان ونزوئلا، که از هم‌پیمانان هوگو چاوز است در واکنش به اعتراضات مخالفان گفت که «هر کس شک دارد به دیوان‌عالی برود و شک و تردید خودش را توضیح بدهد»؛ هواداران هوگو چاوز در حال حاضر در دیوان‌عالی ونزوئلا دارای اکثریت هستند.

هوگو چاوز پیش از عمل جراحی ۱۱ دسامبر خود معاونش نیکولاس مادورو را به عنوان جانشین موقت منصوب کرد و خواستار آن شد تا در صورت عدم بهبود وضعیت سلامت‌اش، نیکولاس مادورو به عنوان رییس جمهوری بعدی انتخاب شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «انریکه کاپریلس»، رقیب اصلی چاوز در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا در واکنش به این اظهارات هوگو چاوز گفته‌است که «ما در ونزوئلا هستیم و نه در کوبا، و اینجا نمی‌شود در مورد تعیین جانشین حرف زد.»

هوگو چاوز که ۱۴ سال است منصب ریاست‌‌جمهوری ونزوئلا را در دست دارد در ماه‌های اخیر به خاطر بیماری سرطان مرتبط با «عفونت شدید ریوی» چهار عمل جراحی را پشت سر گذاشته و به این خاطر از یک ماه پیش هیچ سخنرانی یا مصاحبه‌ای با رسانه‌ها نداشته است.

رهبران اپوزیسیون ونزوئلا دولت این کشور را به «عدم شفافیت» درباره اطلاع‌رسانی پیرامون وضعیت سلامتی هوگو چاوز متهم می‌کنند و می‌گویند که به خاطر غیبت یک‌ماهه آقای چاوز از منصب خود، هم‌اینک باید وضعیت «غیبت موقت» رییس جمهور اعلام شود.

ونزوئلا با جمعیت حدود ۳۰ میلیون نفر طی سال گذشته با کشف ذخایر جدید نفت، عربستان سعودی را به عنوان کشور دارای بیشترین ذخایر نفت در جهان پشت سر گذاشته و در صدر کشورهای نفت‌خیز قرار گرفت.

دولت هوگو چاوز دولتی چپگرا است که روابط نزدیکی با کشورهای چپگرای آمریکای لاتین دارد و مخالفت‌های این دولت با آمریکا باعث نزدیکی روابط آن با جمهوری اسلامی ایران شده‌است.

انریکه کاپریلس، رهبر اپوزیسیون در ونزوئلا، طی کارزار انتخاباتی خود در رقابت با هوگو چاوز اعلام کرده‌بود که در صورت پیروزی در انتخابات روابط کشورش با ایران را کاهش می دهد.
XS
SM
MD
LG